Citan er en kompakt varebil som kompletterer varebilprogrammet fra Mercedes-Benz i vektklassen under de velkjente modellene Vito og Sprinter. Designet er typisk Mercedes-Benz, skriver produsenten i en pressemelding.

Høyt sikkerhetsnivå

Citan leveres med det elektroniske stabilitetsprogrammet ADAPTIVE ESP ® for overvåking og regulering av kjørestabiliteten som standard. Det kombinerer funksjonene (Vehicle Dynamic Control) som motvirker over- og understyring, og TCS ® (Traction Control System). Det inkluderer også ASR ® (akselerasjon/antispinn reguleringen) samt bremsekontroll.

Tre motorer

Motorprogrammet består av tre dreiemoment-sterke og drivstoffgjerrige turbodieselmotorer med direkte innsprøytning. Effektene er på henholdsvis 55kW (75hk), 66kW (90hk) og 81kW (110hk). I tillegg vil bilen komme med en bensinmotor på 84kW (114hk). Alle dieselmotorene har partikkelfilter som standard.

Valg mellom flere lengder

Citans vil bli produsert i 3 lengder; 3.94m, 4.32m og 4.71m. I Norge vil kun de to lengste bli tilgjengelige. Den korteste utgaven tilfredsstiller ikke de norske avgiftsreglene for varebil klasse 2. Bakdøren til varerommet vil være å få i to utgaver, enten som topphengslet eller som en todelt sidehengslet dør.

Økonomisk

Citan har serviceintervaller på opptil 40.000km eller hvert annet år. BlueEFFICIENCY pakker er også med på å redusere drivstofforbruket og dermed utgiftene. Disse pakkene inneholder blant annet funksjoner som ECO start / stopp, optimalisert styring av batteri og generator samt dekk med lav rullemotstand.

Samarbeid

Mercedes-Benz har aldri lagt skjul på at Citan er resultat av et prosjekt hvor det i rundt 2,5 år har foregått et samarbeid med Renault. Det er tatt utgangspunkt i Renaults lille varebil, Kangoo og benyttet denne som et basiskjøretøy. Mercedes-Benz har derfor brukt mye ressurser for å konvertere Citan til et kjøretøy innenfor egen produktfilosofi. Spesielt gjelder dette på tunge tekniske områder som kjøreegenskaper, sikkerhetssystemer og på motorelektronikk. Likeledes er seter og førerkomfort endret til Mercedes-Benz standard.

Kommer til høsten

Premierevisningen av Mercedes-Benz Citan for publikum vil være i september på nyttekjøretøy utstillingen IAA i Hannover. De første bilene vil også komme til Norge i høst. De norske prisene er ennå ikke klare.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!