Legg merke til gummileppene i underkant. Ingen Molotov-coctail kommer under disse bilene, nei.

Kraftige stag holder gitteret på plass.- Slike biler er svært mannskapsbesparende. Vi slipper skade på mennesker og har bedre kontroll ved å bruke bilene som skjold, forklarer innsatslederen.

Politiet bak gitteret. Det er garvede politifolk som allerede har lappen som ratter disse trekkvognene. Denne karen kjørte faktisk for Sties, deretter Nor-Cargo og har også vært innom Byrknes Auto tidligere i karrieren.

- Mot et bitelite tillegg i prisen, skulle dere fått ryggekamera også, spøker Bertel O. Steens Arnulf Johansen (t.h). Multikunstneren fra avdelingen på Lørenskog forsøker å overbevise Svein Isaksen om at dette er et must neste gang.

Solide plater utenfor karosseriet sørger for at disse Sprinterne tåler en støyt. Pent er det ikke, men effektivt. - Vi er best utrustet i norden når det gjelder småbilene, skryter innsatsleder Isaksen. De store bilene nevner han ingenting om.

De grønne er demonstranter. Når de er fordrevet fra åstedet og behørlig registrert, bytter de roller og er politi neste gang. Slik går dagene frem til fredag da øvelsen avsluttes.

Her er det like før demonstrantene blir pushet ut gjennom en sluse i bakkant. Der registreres alle. - Vi har også et godt samarbeid med både brannvesen og ambulansetjeneste forteller Isaksen.

- Hva skjer´a? lurer familiefaren med trillevogn. Han stanser og strekker hals fra slottsparken der han på trygg avstand kan skue det hele.

Det han først ser, er skremmende nok. To Actroser med gitter som bygger mer enn syv meter ut på sidene. Sammen sperrer de hele Parkveien. Foran disse står en rekke ombygde og platedekkede Sprintere som mest ser ut til å komme fra en Mad Max-film. De kjører sakte mot en skare demonstranter som har tatt stilling utenfor ambassaden. Skriker gjør de også. Pappaen tar vogna si og sjokker videre.

Heldigvis er det bare øvelse - denne gang.

- Vi har fire slike Actroser, forteller Svein Isaksen. Han leder politiets Truckteam, som er en del av politiets mobile innsats konsept, MIK.

- Det har vært en lang kamp. Mens danskene og nederlenderne har vært flinke i en årrekke, og svenskene kjøpte helt nytt utstyr samtidig som vi startet dette prosjektet her hjemme i 2005, var det først i fjor at vi fikk bevilgninger til å kjøpe noe nytt.

Nå har ti millioner kroner ført til at fire MB Actroser og ti Sprintere har fått som sin oppgave her i livet å holde ulovlige demonstranter borte fra gatene.

Bruker bilene som skjold

- Mens vi tidligere brukte skjold og masker, er dette en langt bedre metode. Nå bruker vi bilene som skjold istedet, forklarer Isaksen mens "demonstrasjonen" går sin gang foran oss. - Først kommer en tropp politi foran bilene. De driver demonstrantene bort fra ambassaden slik at bilene parkeres som "objektbeskyttelse" foran ambassaden. Samtidig som biler og fotstyrker driver demonstrantene bakover, lager politiet en sperring ved krysset bak demonstrantene.

Ved sperringen er det en liten luke som demonstrantene blir skyflet mot. Der tas de én og en inn for registrering. Det blir som en fiskenot eller som en av gutta sa: - En avansert form for snømåking.

- I mange demonstrasjoner går også politiet inn i gruppen med enkelte sivile folk. De luker ut "verstingene". Dette virker demoraliserende på gruppen, fortsetter Isaksen.

Waagans gamle

Vi kikker på Actrosene igjen. UF-skilt. Det er fire av Waagans gamle trekkvogner. Hvem hadde trodd at de skulle bli gjenfødt som politi-våpen? Pimp my truck, liksom.

For det er nettopp det som har skjedd. 7,45 meter brede, tykke gitter i front gjør noe med vektbalansen. Derfor er 1,5 tonn ekstra vekt på Botox-vis pumpet inn i baken. Og lastelemmene er ikke akkurat lettmetall, de heller. Det har bedriften Timex sørget for. De lager hovedsakelig løsninger for forsvaret og jernbanen, men synes det er litt ekstra stas å kunne være med på slike prosjekter også. I tillegg kommer en rekke modifikasjoner som politigutta synes de kan ha for seg selv. Men bilen tåler både småraketter og gass. Det vet vi.

- Hvor mange er det som jobber i denne enheten? - Nok. Forteller Isaksen. Detaljer synes han er oppskrytt og vil helst ikke gå inn på. - Men jeg kan si at vi alle har andre jobber ved politiet i det daglige. Allikevel brenner vi nok litt ekstra for dette, og det tar mye av fritiden vår.

Det er kostbart utstyr som må tas vare på. Bilen må lee på seg, ellers står det seg ihjel. Trekkvognene står til daglig på Fornebu, men jeg kjører faktisk helt til Bøler for å vaske dem. Det tar halvannen time per bil, forklarer Isaksen.

I truckteamet er det garvede folk som er lært opp. Politifolk som har lastebillappen fra tidligere. Den yngste - unggutten - er omkring 30 år.

Det har nå gått to timer siden øvelsen ble igangsatt og gutta er i ferd med å gi seg for denne gang. Vi kan fastslå at demonstrantene ikke hadde sjanse.

Faktisk vil vi gå så langt som å si at de ble Actros-utseilte...

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!