Da Olav Aune kom hjem med karakterene fra Handelsskolen i 1966, kikket hans far raskt på papirene og sa kort: ¿Ja, du får ta deg av regnskapet du da.¿ Olav gikk deretter på ingeniørskole og var ferdig utdannet i 1970. Siden har han vært i selskapet.

I 1959 leveres første bil og henger fra Aunes Karosseriverksted. Verkstedet var så lavt under taket at bilen ble kjørt inn på bare tromlene og på treplanker. Da Olav kom fra skolen ble han sendt opp på taket for å poppe aluminiumsplatene fordi han var liten nok til å komme seg mellom. Den såkalte "Spritbilen" gikk i rute for vinmonopolet mellom Trondheim og Kristiansund.

40 ansatte og en omsetning i 2011 på 62 millioner kroner viser at det fortsatt er liv laga for norske påbyggere, bare man tilpasser seg markedet i rett tid.

- Det nytter ikke for oss å bygge opp skap i dag. Vi klarer ikke konkurrere på pris mot de såkalte konseptbilene som kommer med ferdig påbygg.

Akkurat det er en veldig stor utfordring for norsk påbyggebransje. Vi klarer ikke produsere stort nok antall til å være med i den tøffe konkurransen.

Paradokset i dette er at bilimportørene og de store i markedet er med på å ødelegge eksistensgrunnlaget for påbyggere som oss, der man ofte besitter en unik kompetanse som transportbransjen i det daglige er helt avhengig av.

Får ned prisen med brukt materiell

Vi har for eksempel en god kompetanse på hydraulikk. Det er et ettermarked vi satser mye på. Vi velger å glede oss over at vi får ta ombyggingen selv om vi mistet hovedoppgaven, konkluderer daglig leder Olav Aune.

For å få ned prisen på produktene de leverer, kombinerer Aune gjerne med litt brukt materiell når de bygger opp kundetilpassede biler.

De tar i bytte både kraner, skap og plan, som siden bygges inn i nye prosjekter til kunder som ønsker en billigere løsning.

- Hver gang det er dårlige tider øker interessen for brukt materiell.

Det er lettere å få solgt når man kan gå litt ned på pris, bekrefter han.

Nisjeprodukter

Kraner er et annet satsingsområde. Kraner som leveres i dag blir større og større og fører med seg mye ombyggingsarbeid og forsterkning på chassis.

Dyrebil er et annet nisjeprodukt Aune er store på, og også der må tilpasninger og spesialløsninger til.

Satsingsområdet for Aunes Karosseriverksted er fra Røros til Saltfjellet, selv om det blir levert utstyr lengre vekk også i perioder.

Med tanke på delelageret og serviceverkstedet er det gunstig at ikke kunden er for langt unna. Aune har uansett nok å drive med av nisjeprodukter.

I tillegg til egne løsninger leverer de dumperkasser fra Zetterberg, liftdumpere fra LAXO og krokløft fra AJK i Belgia.

De har solgt nær 2000 bakløftere gjennom tidene og har nå startet import av NTM semitraller og skap fra Finland.

Hele reportasjen fra Aunes Karosseriverksted kommer i bladutgaven TransportMagasinet.

Verksmester Jan Olav Flåen sørger for orden på de sju ansatte i servicehallen. På delelageret har han over 30 000 forskjellige artikler å ta av.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!