Markeds- og kategoridirektør, Stig H. Myklebus hos Bohus bekrefter at både Vlantana og Girteka har frakten for dem. På genelt grunnlag forteller han følgende: - Flere av våre sofaprodusenter har sine fabrikker i Litauen. For å få våre varer frem til våre varehus på den mest mulig miljøvennlige og trygge måten bruker vi transportselskap med biler av høy standard og godkjent for norske kjøreforhold. Bilene er av nyere Volvo med fartssperre, video overvåking og full GPS-overvåking og sjåførene har vært gjennom opplæring på Volvos kjøreskole. De er også fullforsikret for norsk kjøring.

- Sjåføren er allerede bøtelagt for sine forhold, mens transportselskapet må svare på mistankene om ulovlig kabotasje. Det forteller politiadvokat Lina Ersvik Pettersen i Nordmøre og Romsdal politidistrikt til TransportMagasinet.

Hun kan tillegge at bilen i dette konkrete tilfellet som de ble stanset for har vært i Norge siden 21. mars, men at de foreløpig ikke har mer data enn dette.

Pettersen forteller at Girteka ennå ikke er avhørt, men at politiet nå vil sende en bistandsanmodning til Hordaland politidistrikt ettersom de allerede behandler andre saker vedrørende Girteka.

Det er nemlig ikke første gang Girteka blir tatt for ulovlig kabotasje. Det er ikke andre gangen heller. Såvidt vi i redaksjonen er kjent med, er dette faktisk fjerde gangen det litauske selskapet må svare for sine ulovlige handlinger. Tallet kan naturligvis også være høyere, uten at vi er informert om dette.

Første gang de ble stanset, var ikke boten veldig høy, kun 20.000 kroner. Ved det andre og tredje tilfellet, som ble avslørt samtidig, fikk de to bøter á 100.000 norske kroner.

Girteka førte over disse pengene til Norge på en sperret konto slik at de fikk tatt ut bilene som ble holdt tilbake.

Men de har ikke vedtatt bøtene og saken haver derfor i retten.

Det er tydelig at selskapet ikke har endret strategien når det gjelder sin ulovlige kabotasjekjøring i Norge. Sannsynligvis er profitten høyere enn risikoen for bøter.

Girteka har til enhver tid en rekke biler i Norge, og selv om 100.000 kroner isolert sett kan virke som en høy bot, vil det naturligvis ikke være det om man totalt sett tjener mer enn man får bøter for.

En fellesnevner i tillegg til kabotasjekjøringen er at sjåførene i samtlige tilfeller ser ut til å ha omfattende brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

Kanskje gambler også Girteka med å få en "strafferabatt" når saken(e) deres omsider kommer i rettsystemet.

Selskapet hevder nemlig å være i god tro og tolker lovverket annerledes enn norske myndigheter.

Foreløpig ser det ikke ut til at selskapets norske oppdragsgiver blir straffeforfulgt. Det skal bli spennende å se hva Hordaland politidistrikt - dersom de ikke velger å returnere saken til Romsdal - gjør ut av nettopp det siste.

Hordaland politidistrikt ser ut til å ha alle muligheter for å skape sårt etterlenget rettspraksis innen en rekke forhold som tilsammen utgjør en av transportbransjens største problemer for tiden.

La oss håpe de gjør nettopp det.

Les også: Nok en sekssifret bot

Les også: Girteka x 2 kabotasjetatt

Les også: Girtekas kabotasje-juks

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!