Med sin smidige opp- og nedrigging går denne type kran inn under det man kaller taxikranmarkedet lenger sør i Europa. Nå satser Amundsen Maskin på å innføre begrepet også i Norge.

Morten Amundsen er stolt av sin nye arbeidsplass, forståelig nok.

Han kom over løsningen på Liebherr sine nettsider i forfjor og dermed startet prosessen for å få nyvinningen til Norge.

Nå har den vært i arbeid noen måneder i Bodø.

Det var importøren Ing. Hans P. Øen som fikk de første henvendelsene fra Bodø, et drøyt år før den ble bestilt.

- Dette er et nisjeprodukt, spesielt for dem som er avhengig av å gå på 10-tonns vei er dette et veldig bra konsept. Det løsnet litt når Amundsen viste interesse for å ta inn en slik bil, bekrefter Holm.

Liebherr har drevet med konseptet lenge, men Holm tror at det norske markedet tidligere ikke helt har forstått hva dette er for noe.

Foruten Scania kan de også tilby løsningen på chassis fra MAN og Mercedes.

Per Holm og Liebherr gjorde en solid jobb mot Statens vegvesen ved å dokumentere og få godkjent alt i forkant, slik at man skulle slippe overraskelser den dagen bilen sto i kontrollhallen for registrering.

13 tonn last

Grunnen til at Amundsen ønsket seg en slik løsning var at den forrige kranbilen, med 100 tonnmeter Palfinger, hadde enormt med oppdrag men også store begrensninger. - Vi er nok kjent for å søke nye muligheter og presse grenser og spesielt i byggebransjen skal man et skritt videre. Da jeg oppdaget denne løsningen, en lastebil med mobilkran som jeg kunne kjøre med henger, så åpnet det seg en ny verden. Den gamle bilen med semihenger hadde sine klare begrensninger når det kom til løft av gods som jeg kunne ha med meg. Nå har jeg ingen begrensninger i så måte når det kommer til løft, forklarer Amundsen.

Han har investert i en standard toakslet stykkgodskjerre til nybilen, med et plan på 7,23 meter.

Med 32 tonn kranbil, blir det 13 tonn lastekapasitet igjen før han når de lovlige 50.

- Det utslagsgivende for at vi kjøpte en slik kranbil, var nettopp muligheten til å ha med henger. Vi har masse oppdrag der vi løfter båter og containere og kjører dem over en strekning.

Lett å tilpasse

Etter at Bodøfirmaet bestilte nybilen, har også andre fått opp øynene for denne løsningen. Bolkan Transport fikk en tilsvarende en uke etter Amundsen og ytterligere en er i bestilling til et firma i Trøndelag.

Ifølge Liebherr er Scania blant chassisene det er lettest å gjøre tilpasninger på ved denne type kombinasjon.

Finishen på bilen som skulle til Norge ligger også langt foran det meste av tilsvarende biler som leveres i Europa.

Dette er så mye mer enn en Scania P400 CB 8x4 MHZ påmontert Liebherr LTF 1060-4.1. Hele settet bugner av ekstrautstyr.

Bilen er bladfjæret og er levert med enkel ramme, som et anleggschassis, siden den kun fungerer som motvekt under arbeid.

- Vi føler uansett at vi har tatt kranyrket et skritt videre med denne løsningen og kommet et godt stykke videre med tanke på kapasitet, avslutter en meget fornøyd Morten Amundsen.

Se mer av nyvinningen i TM som er på vei ut i handelen nå.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!