Berlingo har gjennomgått samme oppgradering som tvillingen Partner, og også Citroënfronten er blitt modernisert i forhold til dagens generasjon.

Presseinformasjonen fra Citroën Norge har så langt vært minimal, og det lille som har kommet ut har i hovedsak vært vinklet mot personbilutgaven av Berlingo. Det til tross for at importøren selv opplyser at det har blitt solgt over fire ganger flere varebilversjoner av modellen.

Moderat face lift

Både Partner, Expert, Berlingo og Jumpy har fått restylet fronten, med blant annet blinklys integrert i hovedlyktene. De har også fått tåkelys med adaptiv funksjon som tennes enkeltvis til den siden man svinger, for eksempel i et lyskryss. Interiørene er også oppgradert med nye materialer som løfter kvalitetsfølelsen innvendig.

Partner og Berlingo tilbys som før i to lengder, med varerom på henholdsvis 3,3 og 3,7 kbm. Også Expert og Jumpy tilbys i to lengder, men også i to høyder med varerom fra 5 til 7 kbm.

Lavere utslipp

Partner og Berlingo kan leveres med flere dieselmotorer, men begge de norske importørene fremhever i sine respektive pressemeldinger det lave CO2-utslippet på rundt 123 gram som oppnås når e-HDi-varianten med Stop&Start av 90 hesters motoren kombineres med det automatiserte girskiftsystemet EMG.

Peugeot opplyser at Expertversjonen med 163 hestekrefter nå kan leveres med sekstrinns automatgirkasse.

Grip Control - banebrytende ekstrafunksjoner på ESP-systemet

Peugeot Norge opplyser at også Expert nå kommer med Grip Control, et system som allerede har fått god mottakelse på Partner og som forbedrer grepet ved hjelp av antispinnsystemet. Systemet har fire kjøreprogrammer - sand, snø, gjørme i tillegg til normal modus.

4x4

Ved behov for bedre fremkommelighet kan Partner leveres med firehjulsdrift som kan koble inn og ut ved hjelp av en bryter på dashbordet. Partner 4x4 leveres med 90-hesters dieselmotor, femtrinns girkasse og Stop & Start. Systemet kan leveres med både differensialbrems, differensialsperre eller begge deler. I tillegg har Partner 4x4 hele 175 mm bakkeklaring og ekstra beskyttelsesplate under motoren. Også Expert med 128 hesters motor er tilgjengelig i 4x4-utførrlse

Velutstyrt

Her i landet er det de velutstyrte "Mester-versjonene" av både Partner og Expert som det selges mest av. Standardutstyret innbefatter blant annet klimaanlegg, Grip Control (ikke på biler med EMG), elektronisk stabilitetskontroll (ikke 4x4), bluetooth, radio/CD med USB og AUX, vindu i høyre skyvedør på Partner og doble skyvedører med vinduer på Expert, 3 seter, komfort skillevegg, cruise control og ikke minst 5 års garanti.

Peugeot Norge opplyser at deres nye modeller vil være på det norske markedet i april, mens Citroën Norge sier at deres modeller vil bli introduser ti løpet av inneværende halvår.

"Alltid på veien"

Ved nyttår introduserte Peugeot trygghetskonseptet "Alltid på veien" som skal bidra til å gjøre bilholdet både mer forutsigbart, driftssikkerhet og ikke minst økonomisk fordelaktig. Det leveres uten prispåslag på alle Peugeot varebiler, og er ifølge den norske importøren unikt i sitt slag. Følgende vil inngå pakken:

  • 5 års veiassistanse (Viking):
  • Døgnbemannet tjeneste og visning av nærmeste forhandler i nærområdet ved hjelp av navigasjon.
  • 3 år service- og reparasjonsavtale.
  • Kaffeavtale fra Statoil.
  • "Alltid på veien" applikasjon til smart telefon (Inneholder: Wimp premium musikktjeneste, navigasjon, lokale og sentrale tilbud, bestilling verkstedtime og Viking assistanse)

Bare service- og reparasjonsavtale gir en kundefordel fra cirka 6.700 kroner eksklusive mva. Kaffeavtale fra Statoil, Navigasjon og Wimp koster tilsammen cirka 2.000 kroner. Alle elementene inngår i opprinnelige priser og gjelder både Partner, Expert og Boxer. Mester kampanjepriser fortsetter som før. Alle Peugeot varebiler kommer med Norgesgaranti på 5 år/100.000 km.

Partner er Peugeots mestselgende modell her i landet. Snart lanseres tredje generasjon med ny front, oppgradert interiør og motorer med lave CO2-utslipp.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!