Systemet er utviklet i Horten og er leveringsklart mot slutten av mars, forteller Henning Rogne til tungt.no

Ved mistanke om tyveri blir en SMS-melding sendt til mobilen din med melding om «Mulig drivstoff-tyveri på gang» Bil nr. /Tank ID., GPS posisjon, samt at systemet loggfører et stipulert antall stjålne liter drivstoff.

Dersom nivået i tanken faller vil alarmen bli aktivisert med horn og lys. I tillegg kan man altså velge en løsning som sender sms til utvalgte telefonnumre. Løsningen kan brukes på enhver tank - også stasjonære opp mot fire meters høyde.

Kjapp montering

- Dette er et produkt vi har veldig tro på, forteller Rogne. Det er enkelt å montere, et lokalt verksted gjør unna jobben på under to timer og det hele er skjult, slik at det ikke uten videre kan kobles av. Jeg synes dette er en billig forsikring, fortsetter han, og henviser til omfanget av dieseltyverier.

Statisikken gir ham dessverre rett. Mens dieseltyverier tidligere hørte til sjeldenhetene, har antall tilfeller skutt i været de siste årene. Vi i redaksjonen får ofte meldinger om dieseltyverier, men omfanget er i de fleste tilfellene for lite til at de når media. Ofte tar tyvene 300 liter her og 400 liter der. Når de så forflytter seg over i andre politidistrikt, blir sakene henlagt.

Les også: Dieseltyver herjer fritt

Les også: Rumenske dieseltyver tatt

Stort problem for anleggsbransjen

Og det er langtfra bare lastebiler som opplever tyverier. Anlegg landet over blir ukentlig frastjålet diesel for store verdier - og her er det ofte store kvanta som blir tatt. Problemet er økende i hele Skandinavia. I Sverige vet vi at vegprosjekter blir spesielt overvåket av politiet natterstid og her hjemme ble Kolo Veidekke frastjålet 4500 liter for en tid tilbake ved et prosjekt på E14 ved Stjørdal. Tilfellene er for mange til å ramses opp.

Og mens bransjen er i dialog med myndighetene for å argumentere for strengere straffer, skremmer det neppe dieseltyvene. De er ofte vinningsforbrytere fra Øst-Europa som livnærer seg på nettopp slike tyverier og bruker timesvis på å forberede seg.

Sover bedre om natta

En som har opplevd det hele på kroppen, er Baakind Transport i Gjøvik. Mens vi besøker Amelti, svinger Steffen Baakind innom. Han har kjørt test med Smartshield noen uker.

- Jeg sover bedre om natta nå, sier han, og forteller: For en tid tilbake ble vi frastjålet 470 liter. Heldigvis fikk vi den gang fatt i tyvene og de måtte fylle diesel tilbake til oss. Men det hører jo til sjeldenhetene at de blir tatt. Jeg føler at alt som kan hindre tyveri er av det gode, og så langt har systemet fungert veldig bra.

Det eneste negative var en gang jeg parkerte i en bakke. Da jeg slo av tenningen, gikk alarmen. Den registrerte at nivået i tanken sank. Men det var ikke noe problem å deaktivere det hele. - Vi har flere biler, og det er ikke utenkelig at vi monterer dette på flere, forteller Baakind.

Kan spore stjålne kjøretøy

- Men dersom denne modulen også sender en sms om mulig dieseltyveri samt GPS-kordinater, bør det jo kunne være mulig å spore eventuelle stjålne kjøretøyer også?

- Det er er riktig. Systemet kan integreres med FleetGuard og gi nøyaktig lokalisering av kjøretøyet om noen skulle stjele det. I tillegg viser det når du har fylt diesel og hvor mye diesel som har blitt tanket opp. Det kan være nyttig i de tilfellene som lastebileier mistenker at sjåførene forsyner seg av litt diesel privat også. Men dette er nok ikke noe vi vil flagge ut så veldig. Det er altså en mulighet, men det er hovedsakelig profesjonelle dieseltyverier vi vil til livs - og aller helst forebygge, forteller Rogne.

Det finnes andre finurlige løsninger på markedet også, men de er ofte relatert til selve tanklokket, og da lager bare tyvene et hull i tanket istedet, sukker han.

- Ettersom selve hovedenheten er skjult, vil bilene som har utstyret montert, også få et klistremerke der eventuelle tyver blir gjort oppmerksomme på at kjøretøyet har alarm, avslutter Rogne.

Vi tipper løsningen dessverre har mye for seg og at den godeste Rogne ikke blir arbeidsledig med det første...

Se illustrasjonsvideo under.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!