Volvo FH 16 750 hadde sin verdensintroduksjon under Transport 2011 den 8. september i fjor. I dag har fabrikken mottatt totalt 272 ordre på den nye bilen og Norge for brorparten av ordrene, hele 88 biler er på vei til Norge. Norge er tradisjonelt et stort marked for de sterkeste lastebilene. Dette kommer selvsagt av våre krevende veier, lange strekninger og lange motbakker. En sterk motor som denne med 3550 Nm har også tilsvarende kraftige tilleggs bremser i form av motorbrems og retarder. Bilen som Nikkerud Transport har tatt i bruk er en hvit FH16 750 tømmerbil i 6x4 - versjon med XL - førerhus, Trux bøyle på taket for ekstralys, samt Trux elgfanger foran. Alle førerhusets detaljer er lakkert hvite. Tømmerpåbygget er levert av Høglunds, og bilen er videre utstyrt med en Loglift F105 tømmerkran som er flyttet over fra innbyttebilen. Til bilen hører det med en henger som er noen år gammel. Bilen erstatter en 2007-modell FH16 660. - Det var ekstra morsomt at den aller første kundebilen av 750-hesteren gikk til en virkelig trofast Volvo - kunde, sier selger Leif Ole Løvås i Volmax. Nikkerud Transport holder til på Vestfossen i Øvre Eiker i Buskerud. Firmaet ble startet etter krigen og den første Volvo var en Volvo N10 i 4x2-versjon som ble tatt i bruk i 1974. Firmaet har drevet tømmertransport i alle år og driver også med transport av bilvrak. Tor Egil Nikkerud driver firmaet i dag, han er 3. generasjon og sønnen Fredrik følger snart i fars og bestefars fotspor. Han er nå 17 år, går i dag på sjåførlinjen på Hønefoss Videregående skole, og skal inn i firmaet når utdannelsen er gjennomført og førerkortet på plass. Når Norge står for 88 bestilte biler av totalt 272, betyr dette at det norske markedet står for over 32 % av ordrestokken. Nest flest ordre er kommet fra Sverige, men bare litt over halvparten så mange ordre som fra Norge, nemlig 44 stk. Frankrike er på tredjeplass med 23 ordre, Finland har bestilt 22, Storbritannia 18, Belgia 14, Tyskland 12 og Danmark 10.
Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!