23948sdkhjf

- Dette skal løses

- En av våre kjerneverdier er �?kunden først�?. Vår suksess er avhengig av kundens suksess. Vi ønsker å behandle alle kunder likt, men det kan være en utfordring med 40 anlegg spredd rundt om i landet, sa John Lauvstad, informasjonssjef i Norsk Scania, da han åpnet pressmøtet som skulle ta for seg problemene med R730.

Som nevnt tidligere i dag kjenner den norske Scania-importøren til 15 problembiler her i landet som har trøbbel med trekkraft og forbruk. Mange tror at endringer på 730-hesteren kan utføres lokalt, men så er ikke tilfelle.

Les også: Scania-trøbbel!

-En 730-motor settes opp ferdig fra fabrikk, og slippes ikke ut før den har vært gjennom testcellen til fabrikken. Eventuelle endringer på denne motoren er det fabrikken som kan utføre, forklarer Lauvstad.

Scania er helt åpne på at de har problemer, faktisk har de jobbet knallhardt med dette siden august i fjor, da de fikk inn den første informasjonen om dette. Og noe av utfordringen har vært at det har tatt for lang tid før importør og fabrikk hørte om problemene.

-Det er jo slik at det er kundens lokale verksted som først kommer i kontakt med problemene. I dette tilfellet har nok for mange verksteder forsøkt å hjelpe kundene, uten helt å vite hva problemet går i. Og etter hvert som kundene opplever at bilen står på verksted uten at det hjelper, stiger frustrasjonen. Vi forstår frustrasjonene når man har kjøpt det gormmeste vi kan levere, og oppleve at bilen ikke innfrir. En misfornøyd kunde er en for mye, sier Frode Neteland, administrerende direktør i Norsk Scania til TransportMagasinet.

Forskjellige kategorier

Fra lanseringen i 2009 og fram til i dag så har Scania levert 166 Scania R730, av disse er det altså nesten 10% som har dette motorproblemet. Har de de samme problemene?

-Det er nettopp det som er noe av utfordringen. Vi har delt inn dette i tre forskjellige kategorier. Den første kategorien er de som har biler som har gått dårlig fra dag 1. Så har biler som går som de skal de første 60 - 65.000 km og så plutselig begynner å gå dårlig. Den tredje kategorien er enda underlige. Der har vi nemlig biler som varierer fra den ene dagen til den neste. Plutselig fungerer den som den skal, mens den en dag eller to etterpå er tilbake til gamle synder.

En av problembilene tilhører Gustav Eidsvåg Langtransport AS. Den er nå på sitt tredje besøk på fabrikken. Forrige gang den var inne sto den å gikk i testcelle i 18 timer og fungerte dårlig. Plutselig ga den 102% og vi fikk et moment på 3520 Nm! Hvorfor er det ingen som kan svare på ennå, forteller teknisk direktør i Scania, Steinar Jensen.

Årsaken til at de har hatt ekstra fokus på bilen til dette selskapet, skal være at det er den bilen de har lengst logg på. Scania sammenligner arbeidet med å finne ut av dette som et "problemtre" der de må lete ut i alle grenene.

Hva er fellesnevneren?

Scania har forsøkt å finne noen fellesnevnere blant problembilene, men så langt har de ikke lykkes, selv om de har sett om det er en serie motorer etter hverandre som dette gjelder, eller en serie med chassisnummer. Til og med type kjøretøy har de forsket på, men problemene er på både relativt ukompliserte trekkvogner, og på tømmerbiler med mye hydraulikk og lignende.

Flest problemer i Norge

-Både vi og fabrikken har et stort fokus på dette. Blant annet har fabrikken omprioritert en hel del og har nå et eget team på saken. Videre har vi ukentlige telefonmøter med eksperter fra fabrikken for å finne ut av dette.

Det ser ut som om det er størst problem i Norge, selv om vi også vet om enkelttilfeller i Sverige, Danmark, Skotland og Tyskland. Vi kommer til å løse dette, men kan foreløpig ikke si når vi har funnet løsningen, forklarer Neteland.

-Har dere hatt for dårlig kommunikasjon med kundene?

-Det er godt mulig at vi burde vært flinkere der, ikke minst for å forklare hvorfor vi gjør noen tiltak med enkelte biler, slik at ikke det sprer seg et rykte om at noen blir bedre behandlet enn andre.

Og en annen ting. Det verserer noen historier om at våre egne demobiler går mye bedre enn kundebilene. Til det kan jeg si at de er ordinære biler fra produksjonen, akkurat som kundebilene. De er ikke oppjustert på noen som helst måte.

Vi har satt store ressurser inn på å løse dette, og så fort vi har svaret skal samtlige problembiler inn på tiltak, avslutter Frode Neteland, administrerende direktør i Norsk Scania AS.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078