Phibian gjør seg best i vannet. Kan vi ikke være enige om det? Men er det en lastebil som også kan seile sin egen sjø, eller er det egentlig en båt som også klarer seg på land? © 2012 Gibbs Amphibians.

Joda, vi har nok sett penere kjøretøy. Ganske mange mye penere, faktisk. Antakelig er alle lastebiler vi har sett penere, når vi får tenkt oss om.

Men så er ikke skjønnheten det vesentligste når amerikanske Gibbs presenterer sine nye amfibie-lastebiler, Phibian og Humdinga.

Til gjengjeld kan de skilte med en toppfart på rundt 110 km/t på land, og omkring 50 km/t i vannet. (Måler man egentlig i knop eller km/t når en bil forserer vann?)

10 sekunder

Phibian er utrustet med en dieselmotor på 500 hestekrefter som kan brukes til enten firehjulstrekk eller til å drive to jetmotorer. Overgangen fra vei til vann går unna på mindre enn 10 sekunder og man klarer 1500 kg gods eller 15 passasjerer.

Dersom du driver distribusjon av la oss si isopor og ikke trenger den voldsomme nyttelasten, kan kanskje den mindre modellen, Humdinga, være noe for deg. Den har plass til halvparten, men gir mer lyd fra seg - under panseret vaker en 350 hesters V8-motor.

Reklamerer for sivile oppdrag

Nå har nok ikke ordinær godstransport vært bakgrunnen for utviklingen av disse kjøretøyene. Det er naturligvis militære anvendelser som har vært tanken her.

Allikevel vil amerikanerne selge dette greiene, og vi ser for oss et styremøte der formann og varaformann sammen har brainstormet.

Resultatet er iallefall at det reklameres for sogar redningsoppdrag som - hold deg fast - generelle transportbehov i det sivile.

Når de får selgerne på plass kan de kanskje selge et og annet kjøretøy til ADR-transportører på Vestlandet? Disse stakkarne må da snart gjøre hva som helst for å slippe ferjekøer...

Du slipper iallefall å oppleve at naboen kjører det samme som deg.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!