Baklengs inn på veien igjen. 12 timer er gått siden uhellet. Illustrasjonsfoto

Bilberging er det lenge siden vi har skrevet om nå og Ersfjorden er bare 20 minutter unna. Været er heller ikke så verst og med temperatur like under null grader, finner jeg frem stilongsen og fotoutstyret. Av erfaring vet jeg at dette kan ta litt tid.

På vei utover møter jeg ambulansen. Ingen blålys heldigvis. Skimter så vidt et hode med en sommerhatt på toppen der bak i kabinen. Da har de altså fått ut føreren og han virket da ganske oppegående.

Spinnglatt

Ved Ersfjordeidet er politiet fortsatt i arbeid. De klatrer på vogntoget for å finne M+S-merking på hjulene. Forhjul og drivhjul får i hvert fall godkjent. I tillegg er det kjetting på driven. Uansett oppretter politiet sak på forholdet siden tyskeren som kjørte ble skadet.

Den slakke bakken der uhellet skjedde er spinnglatt. Både undertegnede, politibetjenter og bergingsmannskaper for øvrig mister fotfestet i tur og orden og går på rattata. Blankpolert snøføre med nysnø over, eller som tromsøpolitiet karakteriserer det: Djævelsk glatt!

To og to lastes tønnene over i et nytt vogntog. Et møysommelig arbeid når 200 stykker skal dras bak i tralla og knytes fast for kraning. Bare 15 av dem er ødelagt, noe som letter arbeidet en del. Likevel lukter det torskerogn så det holder, men godt humør, fleip og smil preger de neste timene.

En håndfull karer jobber effektivt og jevnt til bilen er tom.

Så er det matpause. Klokka har passert ett om natten.

En halvtime senere ringer de politiet. Veien må stenges igjen. De holder tett kontakt dersom det skulle bli utrykninger eller lignende i denne retningen.

Den eneste som kommer mens bergingen pågår er avisbudet. Han snakker bare engelsk og holder på å kjøre seg fast han også.

To bergingsbiler fester sine vinsjer og begynner å dra. Foreløpig vinner vogntoget i grøfta. Bergingsbilen blir dratt mot grøfta uten at ThermoTransit har planer om å lande på hjula igjen.

Etter litt psykologi og nye festepunkter for vinsjen skjer det endelig noe. Men det var nære på at luftputene måtte i sving, sier en lettet bilberger før han gjør seg klar til siste akt.

Vogntoget skal bukseres bakover og inn på veien igjen.

Imens leter tyskeren etter alle sakene sine. Det første han henter seg, er de varme skoene som sto i passasjerdøra.

Mot slutten

Klokken blir 05.30 idet jobben går mot slutten. Det er 12 timer og mange tønner siden uhellet skjedde. Nå gjenstår bare slepet inn til Tromsø og verkstedet til Scania, som skal prøve å få i gang motor og få bilen kjørbar igjen.

Tyskeren lurer på om han skal sove i bilen til mandag eller om han må på hotell.

Får håpe for hans del at han valgte det siste...

Kjetting og gode drivhjul holdt ikke. Mens Tromsø lyser opp nattehimmelen i bakgrunnen, må drøyt 20 tonn torskerogn returneres til fabrikken i Tromvik. Bedre lykke neste gang.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!