Osvald Nesheim fylte 80 like før jul og kan fortsatt treffes mellom Rogaland og Sogn og Fjordane med kjøttlass.

Sigfred Nesheim, eller Siggen som han blir kalt. 85 år og fortsatt aktiv både på verkstedet og bak rattet.

Hvor begynner man når 80 år med transporthistorie skal sammenfattes?

Mulighetene er mange. Sakarias Nesheim med sine 18 barn, 9 gutter og 9 jenter, kjøpte sin første Volvo like etter krigen og familien er fortsatt trofast kunde hos forhandleren i Haugesund.

Likedan er Gilde fortsatt oppdragsgiver, som de var det for over 70 år siden.

Og så Siggen og Osvald da, som nekter å innse at de er pensjonister.

For å gjøre det enkelt for oss selv, starter vi med begynnelsen.

Da må vi tilbake til tidlig 30-tall, omtrent på samme tid som Volvo solgte sine første biler i Norge. Verken Siggen eller Osvald har klart for seg akkurat når selskapet ble startet, men deres far, veivokter og gårdbruker Sakarias Nesheim kjøpte seg i hvert fall lastebil på den tiden for å spe på inntekten.

I dag fremstår Sak. Nesheim som en av de mest effektive og lønnsomme transportbedriftene i landet, bygget på sunne verdier.

Arbeidsglede, nøkternhet og en urokkelig god helse har lagt grunnlaget.

Fortsatt kan man møte Siggen i smøregrava ute i snøføyka, mens han vedlikeholder hengermateriell eller skifter olje. Eller han tar et frysesett med seg til Haugesund på service. Nå vil han bygge tak over smøregrava, siden semiene er for store til å kjøre inn i garasjen. Og løftebukker liker han uansett ikke å stå under.

Osvald på sin side kjører sine faste ruter for Gilde, nå med singel bil, men likevel.

80-åringen har blitt avkrevd legeattest i enkelte kontroller, der politiet syns han burde tenke på å trappe ned snart. Men slikt vil han ikke høre om.

Det er fortsatt så mye som skal gjøres og så lenge legen sier det er greit, så...

50 år tilbake i tid

Over verkstedet er det fullt møblert leilighet, der sjåførene kan slappe av mellom øktene. Og ute på loftet står arven fra gamle dager, deriblant den første dieseldrevne lastebilen som kom til Haugalandet. En Volvo, selvsagt.

- Man får ikke tid til alt, når man skal gjøre alt sjøl, sukker Siggen.

Han har en plan om å pusse den opp. Han har egentlig mange planer.

Prosjektene er mange og alder er ingen hindring.

Et besøk på kontoret hans er som å dra 50 år tilbake i tid. Her er trehyller med permer, bilder av lastebiler på veggene og ikke et spor etter elektroniske hjelpemidler.

PC kan neste generasjon ta seg av. Hadde Siggen fått bestemme, hadde I-shift også fått påskriften unødvendig.

- Hva er vitsen med å gire fem ganger i den første lille bakken her? spør han.

Les hele den sjarmerende historien i årets første utgave av TransportMagasinet som er i salg nå.

Kontoret til Siggen. Her har tiden stått stille en stund, uten at det ser ut til å bety noe. Ser man på bedriften slik den fremstår i dag, har det blitt tatt mange kloke avgjørelser her.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!