23948sdkhjf

Morten Olsens blomsterbil: Med vannbåren gulvvarme!

Morten Olsens nye Scania er ikke som alle andre distribusjonsbiler. For å sørge for at blomstene kommer friske fram til kunden, har han kjøpt et påbygg med vannbåren gulvvarme. Den svenske påbyggeren Skab har bygget det hele som er den eneste i Norge.

Morten Olsen har kjørt lastebil i elleve år, de siste seks har det dreid seg om transport av blomster. De aller fleste av årene har han jobbet som ansatt sjåfør, men da bileieren han kjørte for skulle gi seg ble Morten spurt av oppdragsgiveren Blomsterringen om ikke han kunne fortsette.

-Det passet meg bra. Jeg hadde allerede bestemt meg for å starte for meg selv og hadde begynt på løyvekurs. Sånn sett er jeg ganske fersk lastebileier, firmaet ble etablert i januar i fjor, forteller Morten til TransportMagasinet.

Før han kunne overta kontrakten måtte han melde seg inn i en transportsentral, og valget falt på Transport-formidlingen, bedre kjent som TF. Der trives Morten godt, og er strålende fornøyd med fasilitetene der han blant annet kan få vasket bilen sin.

Stortrives

Morten kunne selvsagt jobben fra før, overgangen var å bli selvstendig bileier. Men skal vi tro Morten så går det bra om dagen, og jobben stortrives han med.

-Jeg føler jo at dette er sikker kjøring. Dessuten treffer jeg så mange hyggelige folk. Du vet, jeg kommer jo med blomster og det liker jo alle, sier han.

Morten kjører ut blomster og planter fra Blomsterringens lager på Lørenskog. Han kjører stort sett nordre del av Oslo og blant de han kjører ut til finner vi kjente navn som Coop, Hageland og Plantasjen for å nevne noen. Mandag, onsdag og fredag kjører han ut blomster fra Økern, de går til Floriss-butikkene.

-Blir det lange dager?

-Jeg ligger vel på ca. åtte timer pr dag, men i høysesongene blir det mer. Fram mot jul og i mai er toppen, og da blir det selvsagt lange dager, forklarer Morten.

Morten har som nevnt vært sjåfør i en del år, og har blant annet kjørt sugebil og fraktet matvarer, men blomsterkjøringa mener han er toppen.

Dette er det beste jeg har drevet med. Jeg har greie oppdragsgivere og det er greie varer å levere, sier Morten med et smil.

Bilen

Da Morten skulle starte for seg selv måtte han ha en bil. Han brukte en stund på å sondere markedet. Først tenkte han på en brukt lastebil, men det var lettere sagt enn gjort.

-På grunn av trallene blomstene fraktes i må vi ha skap med innvendig bredde på minimum 2495 millimeter, utvendig er jo skapet 2600 millimeter. Jeg fant et par brukte, men de hadde gått altfor langt, så jeg fant ut at jeg måtte satse på nytt utstyr, forteller han.

Han tok en runde til MAN, DAF, Volvo og Scania og ble egentlig overrasket over hvor lite som skilte mellom de tre. Men Morten valgte ikke den billigste leverandøren. Valget falt på en Scania P320, selv om den var 70.000 kroner dyrere enn det billigste alternativet.

-Det var den lastebilen jeg hadde mest erfaring med fra tidligere, dessuten har den god annenhåndsverdi, forklarer Morten.

Scaniaen er utstyrt med helluft, halvlang hytte med hvilekøye, samt Opticruise uten clutchpedal. Sistnevnte har han ennå ikke blitt vant til.

-Jeg glemmer meg bort og trykker inn pedalen som ikke er der, stadig vekk, gliser Morten.

Når det gjelder påbygget hadde han opprinnelig tenkt seg et skap fra Bussbygg, men han syntes det ble litt dyrt. Derfor gikk han runden via flere påbyggere.

-Jeg var innom Skab Norge og de hadde bygget to nye blomsterbiler i Sverige med en spesiell oppvarmingsløsning, fortsetter han.

Skapet

Tradisjonelt har nemlig blomsterbiler vært utstyr med skap der oppvarmingen baserte seg på varmluft som ble spredd via forskjellige kanaler i skapet. Noe av problemet med dette er at disse luftekanalene fort blir tette av støv og annen smuss. Noe som igjen gir dårligere varmeegenskaper.

-På den bilen jeg kjørte tidligere hadde vi problemer med at varmen ikke var jevn. Det ble varmest lengst fram i skapet, og ekstra varmt der kanalen kom opp fra gulvet, mens det ble kaldt bak i skapet. Blomster tåler ikke så mye, og spesielt ved streng kulde om vinteren er varmen i skapet avgjørende for kvaliteten, sier Morten.

Svenske Skab lever opp til sitt navn (Specialkarrosser AB) og har kjørt test i Sverige i to år med et spesielt blomsterskap med en unik oppvarming. I stedet for varmluft er det her snakk om vannbåren gulvvarme, omtrent som i et bolighus.

-Et bolighus har jo isolasjon under gulet, mens utfordringen på et lastebilskap er at vi kan risikere å ha minus 20 grader rett under gulvet. Det gir noen utfordringer som jeg mener vi har løst bra. Vi har testet dette i to vintre i Sverige og skapet klarer å opprettholde en innvendig varme på 15 varmegrader. Vi har nå levert to slike i Sverige, mens Mortens bil er så langt den eneste vi har levert i Norge, forteller Dag Norvik i Skab Norge AS til TransportMagasinet.

Noe av hemmeligheten er at slyngene med varmtvann, som er støpt inn i sandwichgulvet, er lagt oppe på spesielle reflektorer som bidrar til å styre varmen opp i skapet. Det hele varmes via en Webasto-varmer og en liten varmtvannstank montert i et eget verktøyskap.

I tillegg har systemet også en varmeveksler som er koblet opp mot motorens kjølesystem. Når motorens kjølevann er varmere enn 40 grader, kobles denne automatisk inn. Dette er mest aktuelt på lengre turer.

Skepsis

-Dette var vel dyrere enn de andre løsningene du så på?

-Tvert i mot. Dette ble faktisk billigere enn et tradisjonelt skap med varmluftsoppvarming, sier Morten.

-Har du møtt mange skeptikere etter at di satset på dette?

-Joda, det er flere som ikke tror dette kommer til å holde. Noen mener det ikke vil klare seg når det blir 20 blå ute, andre tror vannslyngene kommer til å begynne å lekke etter hvert, men dette tror ikke jeg blir noe problem.

Påbyggeren har jo testet ut dette grundig. Uansett blir man jo alltid møtt med litt skepsis når man er først ute med noe, avslutter Morten Olsen, landets eneste lastebileier med vannbåren gulvvarme i skapet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109