Kombinertbil! Fiat 615 N1 fikk med seg både folk og gods. I produksjon fra 1960 til 1965.

Magirus 85 D 10 med luftkjølt Deutz-motor var et vanlig syn også her hjemme, spesielt som brannbil. I produksjon fra 1957 til 1963. I dag er Iveco Magirus kjent for produksjon av brannbiler.

Man skal aldri undervurdere leseren, er det noe som heter. Det gjør vi heller ikke, men er allikevel ikke sikre på om alle våre lesere er klar over Ivecos stolte aner? Selskapet er jo stiftet så sent som i 1975, men de startet langt fra med blanke ark. Iveco ble nemlig til ved en sammenslåing av nyttekjøretøyprodusenter fra Italia, Frankrike og Tyskland.

Det var Fiat Veicoli Industriali, OM (Officine Meccaniche) og Lancia Veicoli Speciali fra Italia, Unic fra Frankrike og Magirus fra Tyskland som havnet under Iveco-paraplyen. Etter hvert kom også Fords europeiske lastebilsatsing inn under Iveco, det samme gjorde spanske Pegaso.

I forbindelse med lanseringen av nye Iveco Dail, i Torino, for en tid tilbake, besøkte vi det enorme nybygde Fiat Industrial Village.

Der har Fiat samlet det de har av utstyr for den proffe, det være seg gravemaskiner fra New Holland, spesialbiler fra Astra eller Ivecos lastebilprodukter, under ett og samme tak. Men i tillegg har de også stilt ut en god del veterane nyttekjøretøyer som viser selskapets aner til gamle, gode tider.

Vi passet på å knipse en del bilder som vi har lyst til å dele med dere. Samtidig vil vi gi Iveco honnør for faktisk å gjøre noe positivt for nyttekjøretøyhistorien.

Bli med oss på en liten historisk fotovandring!

Gammel kjenning. Iveco (Magirus) snutebil som deltok i legendariske Overland Express. De besøkte blant annet Norge.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!