Continentals siste teknologi skal sørge for at vinterdekket slites ned slik at det til slutt kan brukes opp som et sommerdekk.

Det betyr at et og samme dekk bruker tre forskjellige mønstertyper og seipetyper. For Continentals folk er det primært Norden som utgjør markedet for deres avanserte vinterdekkserie for tunge kjøretøy.

Skandinavia

De tilbyr tre typer dekk for vinterbruk gjennom deres Scandinavia-serie. HSW2 er laget for styrende aksler, HDW2 er for drivaksel og HTW2 er laget spesielt for tralle og trailer. Mest krevende er det å produsere drivdekk til dagens lastebiler som får stadig større motorkraft og langt større bremsekraft gjennom nye sterke retardere. Alle disse kreftene skal plantes ned til veibanen, dette stiller åpenbart høye krav til dekket.

Tilbakemeldingene fra brukerne skal være gode i følge Kjetil Folkestad, produktsjef for lastbildekk hos Continental.

Under Scanias arrangement Scania Winter, var samtlige bilder skodd med Continentals siste vinterdekkserie.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!