23948sdkhjf

Scania Winter 2012

Trysil - mer enn slalom. I hvert fall når Scania-organisasjonen inntar det populære området med ikke mindre enn 10 demonstrasjonsbiler, et par militærbiler samt et knippe samarbeidspartnere.

Ikke mindre enn 400 kunder er ventet på arrangementet Scania Winter 2012, de tre ukene arrangementet varer. Og i år som i fjor har de lagt det hele til NMK Trysils motorpark på Sæteråsen. I tillegg til å få særdeles god forpleining av tryslingene i motorsportsklubben, bidrar jo dette også til klingende mynt i kassa til klubben. Slikt setter i hvert fall vi i denne redaksjonen pris på.

Åpen dag for lokalbefolkningen

-I tillegg til å kunne vise fram et bredt spekter av våre produkter til våre kunder, har vi også fått stor oppmerksomhet lokalt i området. Som takk for hjelpen har vi åpen dag for lokalbefolkningen på fredagene, forteller John Lauvstad, informasjonssjef i Norsk Scania, til TransportMagasinet.

På banen hadde de stablet opp en rekke kjøretøyer fra Scania, fra en liten P230 distribusjonsbil, til de største med 730 hk. Her fant vi krokbiler, anleggsbiler og langtransportbiler. Og kjøringen kunne foregå både på banen og på offentlig vei.

Ny retarder

På flystripa var det lagt opp til både bremsetester og slalomkjøring, og for de som ville prøve seg sto en fullverdig brøytebil klar, komplett med brøyteutstyr fra Tellefsdal. Vi kan trygt slå fast at kvaliteten på vintervedlikeholdet her i landet har noe å strekke seg etter når Scania-kundene har brøytet den samme flystripa i Trysil daglig i tre uker i strekk!

En viktig nyhet som ble vist fram i forbindelse med arrangementet var Scanias nye retarder. Denne er tilpasset kunder som har ekstra tunge oppdrag og som har et økt behov for ekstra god retarder ved lave hastigheter.

Den nye retarderen R4100 er i det store og hle identisk med dagens R3500, men ytelsen er økt fra 3500 Nm til 4100 Nm, og ved lave hastigheter har den nye retarderen 20 - 25 % bedre bremsekraft enn den vanlige, avhengig av bakakselutvekslingen.

- Den nye retarderen gir noe økt motstand ved høyere hastigheter på vei. Derfor anbefaler vi denne på biler som i hovedsak kjører i hastigheter under 70 km/t, for eksempel anleggs- og tømmerbiler, forklarer Lauvstad.

Scania 92 militærbil i terrenget

Personlig hadde vi størst glede av å kjøre gammel Scania 92 militærbil i terrenget. Skjønt gammel og gammel, de to mattgrønne trotjenerne var vel knapt nok innkjørt. Uansett, med "flytende" kjetting og 4x4 tok de seg fram i snødrivene som de reneste fjellgeitene. Artig!

Minimesse med samarbeidspartnere

Med på arrangementet hadde Scania fått med seg Scania Finans, Continental dekk, Istrail, Orlaco kamerasystemer, VBG, Rodin, SKAB, Nøsted Kjetting og Tellefsdal. Disse hadde en minimesse på Radisson Blu ved Trysil alpinanlegg. De vi snakket med var svært fornøyd med å få lov til å treffe kundene på en så direkte måte som dette.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063