Forrige uke, nærmere bestemt den 1. februar, ble 98 nye busser fra Volvo satt inn i trafikk i Tromsø. Av disse var hver fjerde en hybridbuss.

32 hybridbusser i samme levering er ikke bare rekord i Norge, det er også Nordens største leveranse.

Hybridbussene drives av en kombinasjon av elektrisk motor og en nedskalert dieselmotor.

- Disse bussene har opp til 35% lavere energiforbruk enn sammenlignbare dieselbusser med ditto redusert utslipp av CO2. De har også opptil 50% mindre utslipp av NoX og partikler, skriver Volvo.

Bussene er av typen parallell hybrid og benytter bremseenergien til å lade batteriet som i sin tur blir gjenvunnet til drift av bussen og dens komponenter.

Nobina vant anbudet

Det er Nobina som har vunnet bussanbudet i Tromsø, Karlsøy og Balsfjord og som setter inn de nye bussene. De vel 220 ansatte som i dag har jobbet for Cominor blir med over til Nobina.

I tillegg til hybridbussene settes det i trafikk 21 stk 14,5 meters boggie-busser av typen Volvo 8900 samt 45 stk Volvo 8700.

Som en kuriositet kan vi nevne at Nobina forøvrig nettopp også har vunnet anbudet for å kjøre buss i Oslo vest og er i ferd med å vurdere bussparken på denne kjøringen.

Verdens største marked

Norge er faktisk verdens største marked for Volvo hybridbusser. Så langt har Volvo Norge AS solgt 61 hybridbusser. - Norge var også først ute med den nye teknologien og har hatt 10 hybridbusser gående siden august 2010 i Trondheim, forteller Løkken. Disse bussene er operert av Nettbuss Trondheim AS på oppdrag for AtB AS.

TransportMagasient er kjent med at Trondheims hybridbusser har hatt noen barnesykdommer i løpet av året de har vært i drift, men dette skal være løst nå.

En annen utfordring kan bli at de lange bussene kan få noen problemer på smale veier og vinterføre. Dette er dog noe Nobina regner med at vil gå i orden etter dialog med fylket.

De nye bussene er lavere og tilpasset rullestolbrukere, i tillegg er de utstyrt med diverse sikkerhetsustyr.

Slik ser det ut ovenfra. Kolonnen av nye busser er et tøft skue.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!