De nye bussene er en gave til sjåførene, som har de som sin arbeidsplass. Roar Sagstad, Per Arne Granum og Alan Sulleimanpour gleder seg til å ta i bruk de nye bussene. © Foto: Vidar Frislie

Utpakkingen av den nye bussen i Gjøvik sentrum var en markering av at Nettbuss fikk overlevert 50 nye busser fra Volvo.

Den utpakkede bussen sto i Gjøvik sentrum store deler av dagen, slik at folk kunne bli kjent med den. Heisen i bakdøra fikk stor oppmerksomhet blant publikum. Ikke alle holdeplassene er utformet slik at det er mulig å komme inn med barnevogn og rullestol. Her er det mulig å kjøre rett inn på brettet i bakdøra og bli heist inn.

Bussene som ble overlevert er av typen 8700 normalgulv og laventre med både 7 og 12 liters motor, - B7R og B7RLE 4x2, samt B12B og B12RLE 6x2. Alle komplettbusser er produsert ved Volvos topp moderne fabrikk i Polen. Det har vært en lang prosess fra bestilling og fram til levering.

-Vi er svært fornøyde med at Nettbuss valgte Volvo, sier Svenn Åge Løkken, direktør for buss-virksomheten i Volvo Norge AS.

Den store bestillingen er et resultat av at Nettbuss vant anbudet om busskjøringen i Gjøvik-regionen. Kravet i anbudet fra oppdragsgiveren, Opplandstrafikk, var at det skulle inn fabrikknye busser på bybussene, Ringruta, Lillehammer - Gjøvik - Hønefoss, og 2/3 av lokale- og skolebussene.

I tillegg var det krav om setebelte på alle bussene, alkolås, flere seter, bedre kapasitet, bedre komfort og universell utforming på de nye bussene. Bussene er også klargjort for å kunne kjøre på biodiesel utenom den kalde årstiden. Rutene Lillehammer - Gjøvik - Hønefoss skal også ha trådløs internettforbindelse.

Nettbuss valgte Volvo som leverandør på grunn av en helhetlig vurdering.

- For oss var det den beste avtalen. Volvo har anlegg og kontor på Gjøvik. Vi er veldig forhøyde med dette, sier Kjell Arne Engeskaug, regionsjef i Oppland for Nettbuss.

Kravet fra oppdragsgiver Opplandstrafikk var at det skulle være såpass mange nye busser når anbudet skulle starte.

-Det er et stort løft for et busselskap. Store deler av kostnaden er nye busser. Nå er snittalderen så lav at det bli marginalt eller ikke noe nytt materiale i det hele tatt de første seks årene, sier Engeskaug.

Glede blant sjåførene

Passasjerene bruker bussen en eller to ganger om dagen, mens sjåførene sitter der hele dagen. Derfor var det ikke uventet at de nye bussene var en like stor gave til sjåførene som til passasjerene.

- Hva betyr det for sjåførene?

-Nå får vi en bedre hverdag. Det er gromt å få så mye nytt. Det er en himmelvid forskjell fra da vi startet her i år 2000. Nå er alt nytt og det er stort, sier sjåfør Erik Nettum.

Dette er en viktig ordre også for Volvo Truck Center, avd. Gjøvik, da alle bussene skal gå på en 6 års service- og reparasjonsavtale med mulig forlengelse av ytterligere to år.

Volvo leverte 50 nye busser til Nettbuss Gjøvik. © Foto: Vidar Frislie

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!