Store skap over frontruta.

Hele takfasongen er falsk og gjør det vanskelig å tippe hvordan bilen egentlig ser ut.

Falske speilhus. De er bare stripset fast for å skjule at bilen har to separate speil over hverandre.

Legg merke til dørpanelet.

Bildene, som er tatt av en av våre trofaste tipsere, ble unnfanget ved en Shell-stasjon i Padborg torsdag ettermiddag, og som dere ser er det vår danske venn Henrik Guldager som har ansvaret for en av testbilene til Volvo. Og når man velger å profilere takskalken på den maskerte bilen med "Guldager - A Strong Team", er det vel neppe for å unngå oppmerksomhet, eller? Henrik Guldager er jo for Volvo det Svempa er for Scania - en publikumsmagnet. Derfor tipper vi at den nye lastebilmodellen fra Volvo er "like rundt hjørnet".

-Jeg fikk tatt en del bilder og tittet ordentlig på bilen, før jeg fikk en illsint Guldager på nakken. Det hele ser riktig fint ut. Man må ikke la seg lure av forkledningen. Bilen kommer til å se helt annerledes ut når den lanseres. Under presenningsfronten er det montert falske deler, blant annet gjelder dette grillen, forteller vår tipser og fotograf, som for øvrig ønsker å være anonym.

Mye skjedd interiørmessig

Av bildene kan vi tydelig se at mye også har skjedd på interiørsiden. Blant annet ser vi en helt annen stil på de innvendige dørpanelene, og over frontruta sitter det tre nye store skap. Det ser heller ikke ut til at "Guldagers" bil er utstyrt med tradisjonelle solskjermer. Vi tipper derfor at nye Volvo FH blir utstyrt med elektriske rullgardiner, slik Renault Magnum har.

Da vi presenterte spionbilder av bilen forrige gang, hang mange seg opp i takets utforming samt speilhusene. Ingenting av dette kommer trolig til å bestå. Ut fra bildene vi har mottatt, og vitneobservasjonene til vår mann i Padborg, er hele takskalken bare et "skalkeskjul". Trolig blir taket mer liggende, ala Iveco Stralis, eller kanskje det kommer i flere høyder?

Speilhusene er bare stripset fast for å ligne de store speilhusene til MAN. Ser man nærmere på et av bildene kommer det tydelig fram at de øvre og nedre speilene er montert separat med luft mellom. Bra, sier nå vi. De store speilhusene omtrent alle har innført, er ikke noe sjakktrekk når det kommer til blindsoneproblematikken.

Uavhengig forstilling

Vår mann i Padborg passet også på å ta litt andre detaljbilder. På "Guldager-bilen" ser det faktisk ut til å være uavhengig forstilling. Ut fra bildet skimter vi et spesielt oppheng som har mye til felles med personbilenes uavhengige forstilling med triangelarmer.

-Bilen Henrik Guldager kjørte var en 6x2 pusher. Like etterpå kom det en annen maskert Volvo med logo for Steen M. Hansen i danske Vodskov, men det var en vanlig 4x2 med normal forstilling, forteller fotografen til oss på telefon.

Det skal bli spennende å se om nye Volvo FH virkelig kommer med uavhengig forstilling. Det er i så fall noe de blir først med. Ellers spekuleres det fælt når det gjelder ny gearkasse også. Noen påstår hardnakket at Volvo kommer med en ny, automatisert kasse med dobbelclutch, slik som Volkswagens DSG-kasse. En slik løsning har for øvrig den nye Fuso Canter, som ble lansert i høst. Skulle dette stemme kommer Volvo til å befeste sin posisjon som best på automatiserte gearsystemer.

Før sommerferien?

Når kommer så bilen? Vel, Volvo slipper ikke ut så mye som en fjert om det, men ryktene går selvsagt. Skal vi komme med en spådom så er det at det hele kommer til å bli avslørt i inneværende år. Vi tror faktisk vi skal driste oss til å si at det skjer før sommerferien, og at Volvo kommer til å slå på stortromma både på den svenske transportmessa på Elmia i august, og på IAA i Hannover senere på høsten. Vi gleder oss!

Les også: Flere spionbilder av den nye Volvoen

Les også: Ny Volvo i Norge!

Les også: Nye Volvo FH klar?

Les også: Her er nye FH fotografert i Norge

Se videosnutt: Spionvideo av ny Volvo FH

Legg merke til dette bildet. Det er et spionbilde fra nye FH som har vært oss i hende noen måneder nå. Uavhengig forstilling!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!