Ole Petter Solheim ønsker et bedre samarbeid mellom dekkprodusentene og Vegdirektoratet. Vi kan skaffe en enorm kompetanse som myndighetene hittil har valgt ikke å bruke, fortalte Solheim i et intervju med TM i fjor.

Frits Karlsen er seksjonsleder for utekontrollen i region nord.

Han ble ikke overrasket etter testen på Lånkebanen, som i all tydelighet viste at en boggibil med vanlige norske vinterdekk brukte en langt kortere distanse på å stanse enn en bil med dekk som er mer vanlig sørover.

Les også: Se forskjell i bremselengden

Akkurat dette overrasker neppe så mange av våre lesere heller, men det er naturligvis viktig å kunne dokumentere det hele på grundig vis.

Nå var det riktignok hardheten i gummien som ble testet på Lånkebanen, og ikke mønsterdybden. Allikevel er det altså mønsterdybden som Vegdirektoratet nå vurderer å øke.

- Mønsterdybden er ofte avgjørende for fremkommeligheten, spesielt på drivende dekk, forteller Bjørvik til NRK.

Taktikk?

Vi vil tro det hele har litt med å få gjennomslag hos storebror EU. Taktikk, med andre ord. Det er sannsynligvis lettere å kunne forsvare et krav om økt mønsterdybde enn et krav om mykere gummi i dekkene. Det er forsåvidt lettere å kontrollere også.

Svenskene har krav om 5 millimeter på drivhjulene. Tilmed land som Japan har i mange år hatt et krav om 4,5 millimeter mønsterdybde på vinterdekk.

Må unngå handelshindringer

- Det er viktig at ikke EU oppfatter det slik at vi lager handelshindringer. Vi må dokumentere at dette er viktig for trafikksikkerheten, hevder Bjørvik og viser til at det på fjelloverganger i f.eks. Sveits, Italia og Østerrike ofte er like tøffe kjøreforhold som vi har her hjemme. Det samme gjelder forsåvidt også Tyskland og Frankrike.

Vinterdekk, pigg og kjetting. Diskusjonene har pågått lenge og dukker opp hver vinter. Dekkbransjen har lenge ønsket seg 5 mm mønsterdybde.

- Mange som snakker trafikksikkerhet vil jo bytte sommerdekk på 3 mm. Det er altså det samme som kravet til vinterdekk her hjemme, fortalte en noe hoderystende Ole Petter Solheim, teknisk sjef hos dekkforhandleren Gjerde & Byhring AS i et TM-intervju i fjor. Han henviste også til at svenske myndigheter har hørt på dekkbransjen og innført krav om 5 mm på vinterdekk.

Mye fokus på kjetting og pigg

Også kontrollenheter i Statens vegvesen synes det kan bli mye fokus på ting som kjettinger og antall pigger. I fjor vinter uttalte seksjonsleder for utekontrollen i region nord, Frits Karlsen at det var vel så viktig å ta debatten om krav til vinterdekk. De ga allerede dengang tilbakemeldinger til Vegdirektoratet om at konkrete krav til f.eks gummiblandingen i dekk kanskje er viktigere enn nye regler for piggdekk.

Dessverre er det fortsatt slik at mange avgjørelser om hva en sjåfør skal bedekke bilen med, blir tatt så langt fra et førerhus som mulig - nemlig bak et skrivebord i Bryssel.

Så får vi se om vi like gjerne kan trykke denne artikkelen pånytt neste år, eller om det innen tiden tid har kommet et krav i riktig retning for trafikksikerheten.

Norske sjåfører må også på glattkjøringskurs, men vi vet ikke mye om utenlandske sjåførers kunnskap om glatt vei.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!