Ephicas er ifølge dem selv i kontakt med politikere i Bryssel for å få til en justering av lengdebestemmelsene slik at mer aerodynamiske trailere kan bli lovlig. Vi ønsker dem lykke til på ferden! © Copyright: Jorrit Lousberg - LightatWork

Traileren bærer navnet EcoTail og "halen" kan foldes inn bak traileren. Testen viste en dieselreduksjon på 1,64 liter pr. 10 mil etter at testtraileren har vært kjørt i daglig rute mellom Ede og Duiven, en strekning på 26 km.

Dørene blir noe tyngre, men ved å justere hengslene, viste testen tilsynelatende intet problem ved døråpning.

Føste og siste gang?

Det hele ser unektelig litt knotete ut. Hvordan stiller det seg ved lasting og lossing? Ifølge Ephicas er ikke det noe problem for sjåføren, og skal heller ikke ta særlig tid.

Vi ser allikevel for oss enkelte innvendinger ved kontroller og lengdebestemmelser (halen stikker halvannen meter ut) og tipper nok at dette er første og siste gang vi ser denne løsningen...

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!