Gruvedrift er stort i India, og et samarbeidsprosjekt lokale krefter har gitt Scania et ben innenfor dette segmentet. © Scania CV AB

I løpet av en femårsperiode satser de på å selge omkring 2000 lastebiler, 1000 busser og 1500 motorer årlig på det indiske markedet.

Dermed melder også Scania seg inn det gode selskap etter å ha jobbet med saken noen år. Vi husker nemlig at Economic Times allerede i 2009 skrev at Scania luktet på muligheten om å bygge et nytt monteringsanlegg i India.

Det er ikke så rart. India er verdens tredje største lastebilmarked, og det er viktig å få grep om "nye" markeder så raskt som mulig.

Mercedes-Benz er allerede på plass - og har sogar lansert sin første lastebil der.

Les også: Dette er BharatBenz

Vi vet også at både Iveco og Paccar har vært i samtaler om potensielle salgskanaler i India.

Nå er dog ikke India helt nytt for Scania. De har vært representert i landet siden 2007 etter et samarbeidsprosjekt med Larsen & Toubro. De har på sin side etablert nær kontakt med kunder innen gruveindustri og fått i stand et dusin Scania-serviceverksteder i tilknytning til forskjellige gruver i landet.

Anlegget i India blir Scanias syvende Regional Product Centre. Fra tidligere har de anlegg i Russland, Dubai, Sydafrika, Malaysia, Thailand og Taiwan.

Les også: Ny serie nyttekjøretøy fra India

På sikt regner Scania med å kunne sysselsette omkring 800 ansatte ved det nye anlegget. Her ses tradisjonell føreropplæring.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!