Føreren ble sendt til legesjekk, men pådro seg ikke nevneverdige skader i uhellet. © Rune Dyrstad

Hele siden på tralla revnet i utforkjøringen og hele partiet med laks havnet i grøfta. © Foto: Rune Dyrstad

Vi har også tidligere skrevet om J.Carrion. Det spanske transportselskapet som frakter frukt og grønt til Norge for BAMA og som adopterte en rasteplass i Akershus slik at knapt noen andre kunne bruke den.

Grunnen til at flere titalls biler sto parkert der i dagevis var mangelen på returlass.

Talsmann for J.Carrion, Andres Valverde, forteller i en mail fra Spania at J.Carrion nå har fått en del kontakter med store fiskeeksportører og at de jobber med flere. - Returlass fra Norge i perioden november til februar er likevel en utfordring, påpeker han.Store volum av citrusfrukter skal da fraktes til Norge fra Spania, mens returgodset er på det jevne. Da blir det for mye bil i forhold til gods.

- Vi laster for det meste fisk i Norge og biler vi ikke får lastet der, sender vi tomme til Danmark og også Tyskland i perioder. I perioden november til februar må vi kanskje sende over 50 % av bilene sørover for å få lass.

Lovlig skodd

Med frakt av fisk følger også større utfordringer enn å kjøre inn over Svinesund til og fra Oslo. Bilene må videre til Vestlandet, uansett vær og føre.

- Våre sjåfører har ikke den samme trening med vinter som norske sjåfører. Det er ikke ofte vi er på Vestlandet, men det hender. Da bruker sjåførene kjettinger i henhold til norsk regelverk, bedyrer Valverde.

Han får det til å høres så enkelt ut.

Bildene av slitne "sommerdekk" er tatt i Bergen.

Og ifølge den rumenske sjåføren var dette "no problem".

Hans kollega på E39 ved Mandal natten i forveien hadde kanskje samme oppfatning inntil hengeren tok styring i en slakk sving og hele lakselasset veltet utfor veien.

Vi har snakket med folk som var på stedet og de forteller at bilen hadde vinterdekk på drivhjulene, og helårsdekk på resten. Et over gjennomsnittlig skodd utenlandsk vogntog, lastet med laks fra Bremnes Seashore, men uten kjetting i snøvær og på nullføre.

Ingen reagerer

Bilen vi fotograferte i Bergen skulle laste fisk den også.

Og uansett veivalg, vil den på turen sørover møte på snøføre og vanskelige kjøreforhold.

BAMA brakte den til Norge. Fiskeeksportørene laster den hjem igjen.

Ingen reagerer på at vogntoget kjører på slitte sommerdekk på norske veier i slutten av januar.

Lovverket gir ingen hjemmel for å nekte dem heller, så lenge veien er bar. Mønsterdybde på 3 millimeter er det som kreves, samt at det ligger noen ubrukte kjettinger i et verktøyskap.

God tur videre, sier norske myndigheter, selv om samvittighetsfulle kontrollører utmerket godt vet at dette vogntoget på et senere tidspunkt blir livsfarlig på snø og is.

Så lenge det er billig nok og vi kan skjule oss bak EU-direktiver lukker kanskje næringsliv og myndigheter øynene de også og sier "no problem..."

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!