EU bryr seg ikke alltid så mye om nasjonale streiker, men liker dårlig at handelen mellom land stopper opp.

I Roma meldes det, ifølge den italienske avisen Corriere della Serra, at drivstoffreservene går mot et minimum og at enkelte stasjoner har måtte stenge. Ved Napoli har avfallskjøringen stoppet opp og skolebussene har stanset.

Også matforsyningen lider etter at lastebilsjåfører og -eiere har stanset bilene sine i protest mot økte avgifter og drivstoffpriser.

Les også: Italienske sjåfører i streik

I Roma var det ingen fersk fisk å kjøpe torsdag. Samtidig regner landbruket med et giganttap ettersom lett bedervlige matvarer som frukt og grønnsaker ikke kommer frem.

I Napoli har myndighetene pålagt Esso og Q8 å ordne tilgang til drivstoff. Ordføreren hevder det er selskapenes plikt å skaffe tilveie drivstoff, streik eller ikke.

Frykter for gods og helse

I mellomtiden begynner arrestasjonene å komme. På Sicilia ble en mannlig og to kvinnelige sjåfører truet til å delta i streiken og politet har pågrepet tre demonstranter for å utøve utilbørlig press.

Nå frykter den tyske sjåførorganisasjonen BGL for sikkerheten til sine organiserte som står fast på de italienske veiene og ber politiet sørge for ro og orden.

Om de sørger for orden, skal være usagt. Det italienske politet får sterk kritikk fra EU for at de ikke sørger for at utenlandske vogntog kommer gjennom sperringene. Politiet står tross alt på plassene.

Hundrevis av biler skaper kaos

Mye av kaoset oppsto etter at hundrevis av biler stoppet på motorveien fra Napoli til Reggio Calabria i sør og mellom Milano og Venezia i nord. Dette skaper enorme køer rundt bomstasjonene.

På tirsdag ble det også meldt om en dødsulykke etter at en tysk sjåfør kjørte ned en demonstrant. Sjåføren er mistenkt for uaktsomt drap og holdes inntil videre i arrest, selv om det meste tyder på at det var et rent uhell.

Fyrrig, italiensk mentalitet vs EU

Den internasjonale transportunionen, IRU, sendte allerede tirsdag brev til EU visepresident, Antonio Tajani, og trodde det hele ville være over i løpet av en dag eller to.

EU legger seg tradisjonelt sett ikke opp i enkeltlands konflikter, men så fort handelen land imellom kan bli skadelidende, blir det liv i varsellampene i Bryssel.

Med bakgrunn i at de italienske blokkadene hindret internajonal transport, sprang derfor EU-kommisæren sporenstreks til den italienske innenriksministeren og krevde en slutt på streiken.

Men slik fungerer ikke den italienske mentaliteten.

Nå går streiken på sin femte dag.

Streikene tok først tak i områdene rundt Milano, men nå er hele landet rammet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!