Petronas De Rooy Iveco-teamet vant rallyet med nederlenderen Gerard De Rooy, bak rattet i en Iveco Powerstar, et kjøretøy som blir produsert og solgt av Iveco i Australia.

Iveco Powerstar var utstyrt med en FPT Industrial C13-motor med mer enn 900 hk, samt Magneti Marelli-deler. Bak De Rooy kjørte de andre sjåførene i teamet, Stacey og Biasion, to Iveco Trakker Evolution 2, også utstyrt med den samme motoren.

De tre kjøretøyene var utstyrt for de ekstreme forholdene i rallyet, men var ellers standardbiler optimert for størst mulig effektivitet i klassen.

Ivecos toppsjef, Alfredo Altavilla, hadde denne kommentaren: "Ivecos deltakelse i Dakar Rally 2012 hadde som mål å vise nok en gang at Iveco lastebiler og motorer fra FPT er å stole på.

Å vinne rallyet og samtidig ha tre lastebiler blant de seks første er en overbevisende suksess som viser effektiviteten, styrken og sikkerheten i Iveco Trakker og Powerstar.

Mange kunder har for lengst konstatert at disse bilene er en ideell løsning for både hverdagsbruk og tøffe utfordringer. Jeg vil spesielt takke sjåførene og alle de andre teamdeltakerne for deres innsatsvilje og hengivenhet" .

Rallyet startet 1. januar i Mar del Plata og krysset Argentina, Chile og Peru på 14 etapper. Total distanse var 8.500 km, hvorav hele 4.200 var fartsetapper.

De tre kjøretøyene var utstyrt for de ekstreme forholdene i rallyet, men var ellers standardbiler optimert for størst mulig effektivitet i klassen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!