Bak administrasjonsbygget står nye lastebilchassiser og venter på å bygges ferdig.

Vi har besøkt bedriften som befinner seg langt ute på den skånske landsbygden, i en ombygd bondegård i den lille bygda Hasslarp, utenfor Helsingborg.

FJ Lastvagnar er et kjent navn i lastebilkretser. De bygger blant annet flotte påbygg til trekkvogner, men er også store på produksjon av verktøykasser, drivstofftanker, plattinger og andre detaljer som hører hjemme på et lastebilchassis. Bedriften er ikke spesielt gammel, men har hatt en utrolig ekspansjon og er i dag en betydelig påbygger.

Startet i garasjen

Det hele startet i 1991 da Fredrik Johansson, det er det FJ står for, startet i en garasje i Skåne. Der begynte han å forkorte krukte lastebiler, bygge dem om med hydraulikk, for så å eksportere dem til Polen. Kort tid etter ble det behov for større lokaler, og bondegården i Hasslarp som de i dag holder til på, ble kjøpt i 1993. Dagene gikk med til reparasjoner, oppbygging av hengere og annet arbeid som var relatert til transportbransjen. I 1996 gikk de over til bare å bygge opp trekkvogner. Det ser ut til å ha vært en riktig satsning.

- Jo da, vi har hatt en god vekst. Fra den spede begynnelsen i 1991 kunne vi i 2006 notere oss for 630 oppbygde biler. I fjor bygde vi vel ca. 400 biler, forteller Tryggve Skoglund, marketingsjef hos FJ Lastvagnar, til TransportMagasinet.

Han forteller at de bygger mest på Volvo og Scania der de er inne som underleverandører til fabrikkene, men de har også tett samarbeid med produsentene av Mercedes-Benz, MAN og DAF. Ja til og med Renault har de bygget på.

Utvikler alt selv

-Vi har jo det vi kaller FJ Concept, som nærmest har blitt et begrep i Norge. Når det gjelder Scania produserer vi og sender komplette kit til fabrikken, mens for Volvos vedkommende bygges det meste her i anlegget vårt i Hasslarp. Det samme gjelder for de andre merkene. Vi utvikler alt av deler og komponenter selv. Alle delene vi bruker på en bil får sitt unike ID-nummer, slik at hvis noe trenger å skiftes noen gang så har vi alle bilene vi har bygget, registrert i vår database under sine respektive chassisnummer. Det gir rask servicegrad, forklarer Skoglund.

Mer om FJ Lastvagnar og det de driver med, kan du lese i neste utgave av TransportMagasinet.

Lekre FJ påbygg på de to FH16 750 som nå befinner seg i Norge!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!