Familiefirmaet Jansen i Nederland, har nylig mottatt en ny lastebil for å feire sine 40 år i bransjen. Den spesialbygde lastebilen, som firmaet har bestilt to av, er utviklet og produsert i samarbeid med DAF-forhandleren De Burgh i Eindhoven, Nederland.

Den nye DAF XT er basert på dagens DAF XF105. Man valgte å beholde drivlinjen i samme posisjon som på XF105. Plasseringen av hovedlys, frontpaneler og underkjøringshinderet foran er også uendret. Grunnet "omplasseringen" av førerhuset på chassiset, ble det en stor utfordring å designe snuta, slik at det fortsatt skulle være mulig å gjenkjenne de karakteristiske linjene fra DAF XF105.

Ved å benytte seg av en torpedovegg og en grill som er tilpasset det store panseret, har den nye snutebilen DAF XT fått et tøft og robust utseende med en modern stil. Skal vi i redaksjonen mene noe om designet, så er problemet det samme som med Scanias T-modell. Mangelen av skjermer er påtagelig. For å få en skikkelig pen snutebil så trengs det skjermer.

I 1990 kjøpte transportøren Jansen en DAF NTT snutebil. Den har vært i drift i 20 år og har mer enn 2.500.000 kilometer på telleren. Modellen var bygget for spesialtransport og for enkelt tilgang til motorrommet. Lastebilens tøffe utseende tiltrakk seg stor oppmerksomhet og hjalp transportbedriften med bred markedsføring. Nå 20 år etter er historien i ferd med å gjenta seg.

DAF XT skal lanseres i form av en pressekonferanse i februar. Inntil da vet vi ingenting om detaljer som priser, byggetid og om den eventuelt er aktuell for Norge. Kanskje DAF-forhandeleren E18 Trucksenter i Telemark satser på å importere DAF XT? De er jo allerede importør av den knalltøffe Iveco Strator, som også bygges om i Nederland.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!