Viking kom etter omtrent en time, de hadde sikkert nok å gjøre disse timene.

Slovakiske Bring Trucking het tidligere Blomquist Trucking og er eid av Posten Norge. Her fra en vinterdag for et par år siden da en av bilene dere effektivt stengte Oslo grunnet dårlige dekk.

Fra våre kontorer på Bryn Senter har vi orkesterplass til en av "de vanskeligste bakkene" i Oslo, bakken fra Bryn og opp til Manglerud. Og i nettopp denne bakken knipset kollega Fredrik vilt og uhemmet, mens "dramaet" bokstavelig talt utspant seg.

-Jeg satt og leste korrektur og tittet ut på Oslotrafikken. Den første utenlandske semien tapte fart, helt til den stod stille, så slapp den seg bakover. 25 meter bak han skjedde akkurat det samme med en annen utlending. En tredje utenlandsk semi kom ut fra påkjøringsrampa og kjørte seg også fast.

Full stans og kaos fulgte og Politiet møtte opp mannsterke - etter hvert. Viking kom etter omtrent en time, de hadde sikkert nok å gjøre disse timene. Jeg tok "bakveien", noe som tok 1 time fra Bryn til E6, forteller Fredrik.

En ganske så vanlig vinterdag i Oslo, men sett i lys av Magnhild Meltveit Kleppas lovnader om å stramme inn og fokusere på utenlandske vogntog som skaper kaos og trafikkfarlige situasjoner på norske vinterveier, er disse bildene noe for seg selv.

Den hvite DAFen med DHL-tralla som står for mye av problemet er jo eid av nettopp Kleppa. Slovakiske Blomquist Trucking er nemlig eid av den norske stat, via Posten Norge.

De eier faktisk hele 95% av dette selskapet, mens de resterende 5% eies av Blomquist Eiendom (eid av Ragnar Blomquist som blant annet eier bulktransportøren Jørgensen).

Vi lurer på om politimannen som forsøker å snakke med Blomquist-sjåføren vet at han snakker med en "statsansatt kollega"? Og regningen fra Viking for bergingen blir jo indirekte belastet oss skattebetalere.

Er det virkelig Statens oppgave å drive transportselskap i lavkostland, som konkurrerer med norske transportører og i tillegg bidrar til trafikkaos på norske veier? Vi bare spør!

Det er knapt stigning i bakken - her ville ikke en treakslet bil med gode dekk hatt noe problem.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!