Chevrolet Express er ingen storselger lenger. Bare syv registrerte i 2011 er en halvering i forhold til året før.

Vi skriver 2012 og har jobbet oss gjennom registreringsstatistikken for varebiler, utarbeidet av Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Og med tallene på bordet er det helt klart at fjoråret ble et knallgodt varebilår. Totalt ble det registrert 33.956 varebiler, en oppgang på 5975 varebiler i forhold til 2010.

Vi har delt inn varebilene i seks segmenter; små varebiler, mellomstore varebiler, store varebiler, terrengvarebiler, flerbruksvarebiler og pickuper.

Og samtlige segmenter bortsett fra terrengvarebilene har hatt en økning, størst har den vært for de små varebilene, men også de mellomstore og de store varebilene kan vise til svært positive tall. Og når det gjelder pickup-segmentet har en nykommer skapt sin egen plass i solen.

De små

De minste skal bli de største. Segmentet for små varebiler er det desidert største segmentet blant de grønnskiltede bilene.

Over 15.000 ble registrert i fjor, og den soleklare vinneren ble Volkswagen Caddy 4645 registrerte biler. Andreplassen i "Caddy-segmentet" gikk til Peugeot Partner med 2539 biler, mens Citroën Berlingo tok bronseplassen med 2377 biler.

Nederst finner vi Nissan NV200 med 341 biler, Renault Kangoo med 249 biler og Opel Zafira med fem biler. Det er ganske underlig at Nissan NV200 og Renault Kangoo har gjort det såpass dårlig, i og med at begge modellene er relativt ferske. Den mest positive overraskelsen er Fiat Doblo som med ny importør ser ut til å ha fått vind i seilene.

De mellomstore

"Transporter-segmentet" er dominert av nettopp Volkswagen Transporter. Sammen med Caravelle-modellen tok de nemlig førsteplassen med 3590 biler, andreplassen gikk til den utgående Toyota Hiace med 3152 biler, mens tredjeplassen gikk til Mercedes-Benz Vito som virkelig hadde et oppsving i fjor og endte på 1351 registrerte, nesten en dobling fra 2010.

Nederst finner vi Mercedes-Benz Viano, Volkswagen Multivan og Chevrolet Express.

Ellers merker vi oss at Nissan sliter også her. Deres Primastar (samme som Opel Vivaro og Renault Traffic) finner stadig færre kunder, mens de to søstermodellene faktisk har fått et lite oppsving!

De store

Endelig et segment der ikke Volkswagen dominerer. Dette er og ser ut til å forbli "Sprinter-segmentet". Mercedes-Benz har full kontroll på segmentet for store varebiler. Bare synd at det er snakk om et lite segment. Bare 1397 biler totalt ble registrert, og tar vi med at MB Sprinter alene står for 586 registrerte, mens Volkswagen Crafter kommer seg og kan notere seg for en andreplass med 174 biler. Tredjeplassen gikk til Peugeot Boxer med 137 biler.

Ellers er det tett blant de øvrige bilene. Bunnoteringen står Fiat Ducato for, som faktisk har gått ned i et økende segment.

Terreng

Dette segmentet er preget av paragrafbilene, det vil si biler som i utgangspunktet er personbiler beregnet på tøff fritidsbruk, men som i Norge ender som varebiler på grunn av heftige bilavgifter. Dette er også et relativt lite segment med bare 2568 registrerte biler i 2011, fordelt på nesten 20 forskjellige modeller.

På toppen troner fortsatt Toyota Landcruiser med 589 biler, andreplassen har Mitsubishi Pajero med 489 biler, mens Mitsubishi Outlander har tredjeplassen med 297 biler. Bunnplassering blir det på Cadillac Escalade og Mercedes-Benz Geländewagen med en registrering hver seg. Dette er for øvrig det eneste segmentet som kan vise til en tilbakegang i forhold til 2010. Når det gjelder de tre japanske modellene på toppen, har alle hatt en klar tilbakegang. Hvorvidt dette skyldes manglende kunder eller tsunamien som rammet Japan i fjor, skal være usagt.

Flerbruks

Nok et segment som består av typiske paragrafbiler, flesteparten av dem er egentlig smarte familiebiler med fleksible seteløsninger for syv til åtte personer. Dette er et lite segment med et totalmarket på 619 biler i 2011. Vinneren ble Ford Galaxy med 189 biler (en nefgang fra 2010), mens andreplassen gikk til Peugeot 5008 med 151 biler, tredjeplassen tok Volkswagen Sharan med fattige 75 biler.

Bunnoteringer på Dodge Journey og Peugeot 807 med henholdsvis to og en registrerte. Når det gjelder Dodge Journey har den nå endret navn til Fiat Freemont og vi ser ikke bort fra at det kan bli en suksess i dette segmentet.

Pickup

Dette er i hvert fall et ekte varebilsegment, og det er i tillegg et økende segment. Her har de japanske produsentene fått herje fritt i teten, år etter år og den soleklare vinneren har vært Toyota Hilux. Så også i år, men nykommeren Volkswagen Amarok har bitt godt fra seg. VW-importøren hadde et mål om 800 Amarok første året, de endte på 665 registrerte. Skal vi tro importøren har det ene og alene å gjøre med at de ikke fikk nok biler til Norge. Vi merker oss også at Volkswagens inntreden på pickup-markedet ikke ser ut til å stjele kunder fra konkurrentene! Er det slik at de har tiltrukket seg helt nye kunder?

Uansett, vinneren ble Toyota Hilux med 942 biler, andreplassen gikk til nykommeren Volkswagen Amarok med 665 biler, mens tredjeplassen gikk til Isuzu D-Max med 578 biler. På bunnen finner vi Renault Maxity og Nissan Cabstar med to registrerte hver seg.

Volkswagen ble, ikke uventet, den store vinneren i kampen om varebilkundene.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!