Begge bilene er bygget opp hos FJ Lastvagnar i Skåne. Derfor fant vi oss et skånsk motiv. Per Danielsen (t.h.), produktsjef hos Volvo-importøren kjørte den andre trekkvogna.

Redaktøren fikk æren av å hjelpe til å frakte de to første Volvo FH16 750 til Norge.

Vi i redaksjonen var selvsagt like ivrige som alle andre, og begynte å mase om testbil med en eneste gang. Om det var masingen vår som var utslagsgivende skal være usagt, men nå har vi i hvert fall fraktet den første Volvo FH16 750 til Norge!

Rett før helga tok vi nemlig turen til påbyggeren FJ Lastvagnar i Helsingborg for å være med å hente to av tre demobiler som den norske Volvo-importøren har bygget opp.

De to det var snakk om var identiske trekkvogner med den australske XXL-hytta og tandemdrift, lekkert bygget opp av den skånske påbyggeren. Den tredje bilen, en tømmerbil, er ennå ikke ferdig.

Det kilte skikkelig i magen da vi entret førerhytta på den ene av trekkvognene. Ikke fordi det er så forbannet spennende å kjøre trekkvogn på knallgode motorveier (det er jo mest en prøvelse i å holde seg våken), men nettopp fordi det var den bilen det var, og at vi fikk æren av å være aller først inn over Svinesundbrua med Verdens sterkeste serieproduserte lastebil. Og det var som om værgudene også satte pris på det hele. Solen strålte fra skyfri himmel, da vi la ut på de skånske veiene, først for å finne en vindmølle vi kunne benytte som fotomotiv, så for å entre E6 nordover og finne veien hjem.

Det hele ble den reneste signingsferden! Med de godt synlige trekkvognene etter hverandre, utstyrt med den store XXL-hytta lekkert dekorert med nostalgiske striper samt "FH16 750" i takskalken, bidro vi til kink i nakken for de fleste møtende lastebilsjåførene.

Og med Alan Jacksons "Good Times" i stereoen tilbakela vi strekningen Helsingborg - Svinesund med et smil om munnen, vel vitende om at vi var i ferd med å gjennomføre noe historisk. I helga har bilen fått stor oppmerksomhet i form av fotografering i redaktørens hjemkommune Sarpsborg, og i skrivende stund, tidlig en mandagsmorgen, står "min" FH16 godt synlig utenfor stuevinduene.

Så fort Volvo får klargjort og registrert bilen "vår" så bærer det ut på test her hjemme. Vi gleder oss til å sette 750 hk og 3550 Nm i hardt arbeid på norske vinterveier!

Den flotte brua ved Uddevalla sett fra rattet i Verdens sterkeste.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!