Det hvite i bildet ses snart på veier sørover også. Når Oslo-trafikken får tre cm snø, blir det kaos.

I går kunne vi meddele at dekk- og vinterutstyrskontrollene intensiveres denne uken samt den neste. Men hvordan står det egentlig til utrustningen med våre utenlandske kollegaer kontra oss selv? Står utlendingene for all trøbbel, eller er vi en smule sløve selv også?

Vi har fått hostet opp Vegvesenets egen statistikk etter kontrollene siste kvartal på landsbasis i fjor:

  • For dårlige dekk: 43 norske, 14 nordiske og 51 øst-europeiske vogntog
  • Manglet kjetting: 25 norske, 5 nordiske og 18 øst-europeiske vogntog
  • Ilagt gebyr: 27 norske, 7 nordiske og 14 øst-europeiske vogntog
  • Kjøreforbud: 20 norske, 4 nordiske og 30 øst-europeiske vogntog

Det er naturlig nok viktig å huske at omtrent tre ganger så mange norske biler som utenlandske ble kontrollert.

I tillegg kontrollerte Vegvesenet dekk- og vinterutrustning hos totalt 640 norske, 185 nordiske og 255 øst-europeiske tilhengere.

Slik ble resultatene:

  • For dårlige dekk: 31 norske, 18 nordiske, 72 øst-europeiske tilhengere
  • Manglet kjetting: 15 norske, 5 nordiske, 15 øst-europeiske tilhengere
  • Ilagt gebyr: 14 norske, 4 nordiske, 10 øst-europeiske tilhengere
  • Kjøreforbud: 14 norske, 5 nordiske, 30 øst-europeiske tilhengere

I debatten rundt utlendinger og kjettingbruk, er de viktig å ikke se seg blind på utelukkende dette med utstyr. En leser tok nettopp kontakt med oss og undret seg over nettopp dette. Åsmund Kilde tror det kan være mye uforstand rundt lastingen også. - Om mye av tyngden er på tralleakslene - og lite på drivakselen... så må det jo gå som det går, skriver han. Da hjelper det ikke med kjettinger eller gode dekk.

I tillegg har vi fått enkelte tilbakemeldinger den siste tiden fra sjåfører som har blitt "tatt" i kjettingkontroll med for lite kjetting, fordi de har blitt frastjålet dem i løpet av natten.

Les også: Nå blir det flere dekk- og kjettingkontroller

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!