Det hvite i bildet ses snart på veier sørover også. Når Oslo-trafikken får tre cm snø, blir det kaos.

Bare de siste tre månedene i 2011 kontrollerte Statens vegvesen dekk- og vinterutrustning på 1400 vogntog og 1150 tilhengere på landsbasis.

- I tillegg trykker vi ekstra til nå i uke 2 og 3, for å ta flest mulig før de havner på glatta, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Sonja Lindqvist.

Lindqvist understreker at Statens vegvesen ikke greier å gjøre denne jobben alene. - Også sjåførene og de som bestiller transporten må ta et ansvar for at vogntogene har med seg riktig utstyr, sier hun.

- Det er mange som har gode dekk og riktig utstyr. Problemet ligger i kunnskapen om hvordan det skal brukes.

Vår nye versjon av Trucker´s guide som finnes på ni språk er et viktig informasjonsverktøy både for sjåførene og våre kontrollører, avslutter Sonja Lindqvist.

For egen del kan vi tillegge at da TransportMagasiet for et par år siden besøkte Hans Otto Grynning i Statens vegvesen for å prate om kontroll-problemet, kunne han fortelle om et tilfelle der en utenlandsk sjåfør dro frem en bærepose med en 12 meter lang kjettinglenke da han ble bedt om å vise kjettingene.

Umulig å kontrollere alle

Bedre "Blåmann"-kjetting

Ny norsk kjetting-standard

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!