23948sdkhjf

Dette er BharatBenz

Forleden lettet Daimler India Commercial Vehicles (DICV) på sløret og viste sin BharatBenz. Det er Daimlers første lastebil som er "Made in India". Hele serien - som strekker seg fra 6 til 49 tonn - vil bli presentert i mars inneværende år.

BharatBenz er basert på allerede eksisterende Daimler-plattformer men blir tilpasset av indiske ingeniører og bygd i India.

I klartekst betyr dette at de tyngste lastebilene blir bygd på Axor-plattformen, mens de lettere utgavene blir basert på Fuso Canter og Fighter.

Miljømessig ligger India et stykke bak oss på fjellet, ergo møter de nye bilene krav som tilsvarer våre Euro 3.

- Vår strategi for de nye vekstmarkedene er å operere så globalt som mulig på den ene siden, og så lokalt som nødvendig på den andre siden, fortalte Daimler-direktør Andreas Renschler under lanseringen.

Dette ikke er noe fjasprat. Det er ikke mange månedene siden at Daimler presenterte sitt "tundra-barn" for det russiske markedet i samarbeid med Kamaz.

Les også: Dette er en Mercedes

Men mens det russiske markedet er på omkring 79.000 enheter årlig, er India verdens tredje største lastebilmarkedet med et volum på langt over 300 000 enheter i 2011.

Det betyr naturligvis at lastebilprodusentene neppe sitter for lenge på gjerdet. Det handler ofte om å få grep om markedet så tidlig som mulig.

Ikke minst gjelder dette finanstjenester. I sommer lanserte Daimler Financial Services India og tilbyr dermed finansiering og forsikring for å støtte salg av BharatBenz kjøretøyer.

Nå jobber Daimler hardt med å få på plass og utvide forhandlernettet. Det er nok viktig.

Vi vet at både Scania, Iveco og Paccar i 2009 hadde samtaler med potensielle salgskanaler for sine produkter og også vurderte egne produksjonsanlegg i India.

Scania, Iveco og Paccar sikter mot India

Ny serie nyttekjøretøy fra India

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125