Hvor mye som er indisk og hvor mye som er tysk, skal vi ikke umiddelbart si, men at modellen ikke blir å se her til lands kan vi nok slå trygt fast.

Made in India. Med BharatBenz vil Daimler ta det indiske markedet. For litt siden lanserte de Kamaz i Russland - nå står altså India for tur.

BharatBenz er basert på allerede eksisterende Daimler-plattformer men blir tilpasset av indiske ingeniører og bygd i India.

I klartekst betyr dette at de tyngste lastebilene blir bygd på Axor-plattformen, mens de lettere utgavene blir basert på Fuso Canter og Fighter.

Miljømessig ligger India et stykke bak oss på fjellet, ergo møter de nye bilene krav som tilsvarer våre Euro 3.

- Vår strategi for de nye vekstmarkedene er å operere så globalt som mulig på den ene siden, og så lokalt som nødvendig på den andre siden, fortalte Daimler-direktør Andreas Renschler under lanseringen.

Dette ikke er noe fjasprat. Det er ikke mange månedene siden at Daimler presenterte sitt "tundra-barn" for det russiske markedet i samarbeid med Kamaz.

Les også: Dette er en Mercedes

Men mens det russiske markedet er på omkring 79.000 enheter årlig, er India verdens tredje største lastebilmarkedet med et volum på langt over 300 000 enheter i 2011.

Det betyr naturligvis at lastebilprodusentene neppe sitter for lenge på gjerdet. Det handler ofte om å få grep om markedet så tidlig som mulig.

Ikke minst gjelder dette finanstjenester. I sommer lanserte Daimler Financial Services India og tilbyr dermed finansiering og forsikring for å støtte salg av BharatBenz kjøretøyer.

Nå jobber Daimler hardt med å få på plass og utvide forhandlernettet. Det er nok viktig.

Vi vet at både Scania, Iveco og Paccar i 2009 hadde samtaler med potensielle salgskanaler for sine produkter og også vurderte egne produksjonsanlegg i India.

Scania, Iveco og Paccar sikter mot India

Ny serie nyttekjøretøy fra India

BharatBenz er bl.a bygd på Axor og modifisert for det indiske markedet. Med Euro 3-motor vil de nok bli konkurransedyktige på pris.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!