Taper terreng! Renault selger dårlig i Norge om dagen. Totalt har de bare registrert 72 lastebiler i 2011. Det er mindre enn det Scania og Volvo selger hver seg i måneden.

2011 er historie og "årsoppgjøret" fra Opplysningsrådet for veitrafikken har ankommet redaksjonen. Vi har sett på tallene og konstaterer at lastebilåret 2011 må kunne kalles for et godt år. Som vi skrev etter fjorårets første seks måneder, så øker lastebilmarkedet, aller mest i segmentet for lastebiler over 19 tonn, der det så langt i år er registrert 2320 biler. På samme tid i fjor var tallet på 1739. I tallene fra i fjor ligger også rammestyrte dumpere fra Volvo inne, mens disse er tatt ut i tallene for i år.

3,5 - 6 tonn

Dette segmentet er som kjent dominert av campingbiler, men siden dette skal dreie seg om lastebiler så har vi silet ut alle de campingpregede kjøretøyene. Da gjenstår det bare 205 biler og på topp troner Mercedes-Benz. Ingen over, ingen ved siden. MB er den eneste av leverandørene som kan skryte av et tresifret tall her. Alle de andre leverandørene har registrert under 20 biler hver seg. Iveco ligger på andreplass med 18 registrerte, mens tredjeplassen går til Peugeot med 14 registrerte. Segmentet har økt fra 183 biler i 2010.

6 - 12 tonn

Iveco ledet dette segmentet helt fram til målstreken, men der ble de slått av Mercedes-Benz med bare en bil. MB ble med andre ord en knepen vinner med 92 registrerte, foran Iveco med 91 registrerte. MAN ligger bare ti biler bak Mercedes-Benz med sine 82 biler. Sett i forhold til fjoråret er det de samme tre i teten, men i fjor var rekkefølgen Iveco, Mercedes-Benz og MAN i stedet. Segmentet som helhet har økt fra 353 biler i 2010, til 380 i 2011. Av de etablerte er det DAF som har gjort det dårligst med bare 12 registrerte.

12 - 19 tonn

I distribusjonssegmentet mellom 12 og 19 tonn er det nok en gang Volvo på førsteplass med 96 registreringer. Andreplassen gikk til Mercedes-Benz med 74, mens MAN endte på tredjeplass med 57 registrerte. Segmentet økte fra 232 biler i 2010 til 278 i fjor. Nesten alle har hatt en økning, unntakene er DAF og Renault som har gått tilbake.

Over 19 tonn

I prestisjesegmentet over 19 tonn ble det registrert 3137 av de etablerte merkene, i tillegg kommer 35 som er oppført under andre merker. I dette segmentet finner vi også de rammestyrte dumperne fra Volvo og Moxy, samt et par kjøretøyer fra brannbilprodusenten Rosenbauer. Disse er ikke med i tallene våre

På førsteplass ligger Scania med 1274 registrerte, mens Volvo fortsatt ligger på andreplass med 1141 registrerte. I 2010 var tallene 977 til Scania og 829 til Volvo. Volvo haler fortsatt innpå Scania. Differansen ble på 133 biler i Scanias favør, mens det i 2010 havnet på 148.

På en sterk tredjeplass finner vi Mercedes-Benz med 344 biler, mens fjerdeplassen går som vanlig til MAN med 234 biler. Blant de øvrige merkene merker vi oss at Renault fortsetter å stupe i et segment som har økt kraftig. Bare 28 registrerte i dette segmentet er ikke mye å rope hurra for.

Nok en gang topper Scania salgsstatistikken i segmentet over 19 tonn, men Volvo haler innpå.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!