Roger Hansen, Forbundsleder i NTF reagerer sterkt på forholdene som sjåførene i J. Carrion lever under mens de venter på frakt ut av Norge.

Det blir stadig mer sosial dumping i transportbransjen. Dette fotoet er tatt like utenfor Oslo der rumenske sjåfører nærmest bodde på rasteplassen helt frem til TransportMagasinet la nok trykk på arbeidsgiver og omtalte saken så mye at de måtte flytte seg. Dengang sto det 10-15 biler fra samme bedrift der til enhver tid. I dag får de ikke lov til å stå mer enn to og to på samme sted. Forholdene for sjåførene er like som tidligere, men det er ikke lenger like synlig.

I relativt klare ordelag uttalte forbundsleder Roger Hansen seg om saken. Det har i sin tur ført til et møte i Oslo mellom konsernledelsen i Bama, ledelsen i J. Cárrion og Transportarbeiderforbundet, der problemene ble luftet.

Les også: Sjåfører lever under kummerlige forhold

-Det var et vellykket møte der transportøren og Bama var offensive i forhold til problemstillingen. Transportøren hevdet at de ikke kjente til at det ikke var utbygget noen infrastruktur i Norge for parkering av vogntog mens sjåførene venter på returlass. De har oppstillingsplasser i alle andre land der de opererer, enten drives de av egne folk, eller av andre, forteller Roger Hansen, forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund til TransportMagasinet.

-Men burde ikke Bama, som har en egen logistikkavdeling, kjenne til at dette ville bli et problem?

-Jo, det er jo litt pussig at ikke de hadde bedre oversikt. Akkurat hvem som har ansvaret etter at lasta til Bama er levert kom også opp. Hvor langt strekker Bamas ansvar seg? Uansett har i hvert fall arbeidsgiveren J. Cárrion et ansvar for sine ansatte. Nå er transportøren på jakt etter et egnet område der de kan etablere et sted for venting for biler og sjåfører, og de har bedt om et samarbeid med oss for å få det til, fortsetter forbundslederen.

-Hva med lønns- og arbeidsavtalene?

-De hevder at det er langt bedre enn hva vi har hørt og har lovet å komme tilbake med dokumentasjon på nettopp det. Når det foreligger vil vi ta det opp med sjåførene til selskapet.

Vi har jo opplevd tidligere at det kan være uenighet om nettopp dett. Nå har både Bama og transportøren kommet oss i møte, og vi velger derfor å se an hva som videre skjer. Vi er så langt positivt overrasket over hvordan de har tatt tak i problemene dere i TransportMagasinet brakte på banen, sier Hansen.

Når det gjeldet Bamas innsats i saken sa konsernsjef Øyvind Briså i Bama at de ikke er komfortable med at sjåførene som frakter frukt og grønt for dem til Norge, ikke har akseptable forhold mens de venter på returlass ut av Norge igjen.

I framtiden er det aktuelt å legge inn bestemmelser om nettopp dette i kontraktene med transportørene. Dermed ser det ut til at vi i TransportMagasinet har satt fokus på en viktig sak, og at dette fører til endringer. At Norsk Transportarbeiderforbund tok opp hansken og jobbet videre med den synes vi er formidabelt.

Uten deres engasjement tror vi neppe det hadde blitt noe av verken møtet mellom dem, J. Cárrion og Bama, eller lovnader om endringer. Og om endringene ikke kommer så kommer både vi og Transportarbeiderforbundet til å bringe saken til torgs igjen. Dette er et godt eksempel på hva man kan få til sammen!

Les også: Frakter for Bama

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!