Vogntoget som ble stanset i Lærdal på tirsdag var på oppdrag for litauiske Girteka, mens bileier og sjåfør kom fra Ukraina.

Bil og sjåfør har vært i Norge siden 9. desember, altså nesten to uker, ifølge Statens vegvesen.

På denne tiden har den ukrainske sjåføren rukket å gjennomføre ni turer i Norge. Politiadvokaten i Sogn og Fjordane har konkludert med nok en rekordbot.

Dokumentasjon

Ifølge NRK hadde sjåføren ikke de nødvendige papirene med seg, men la i stedet frem en kjørebok som viste hvor han hadde kjørt de siste dagene.

Dermed kunne vegvesenets folk dokumentere den ulovlige kabotasjen og mer til.

Vogntoget med fersk fisk står i skrivende stund fortsatt parkert på kontrollstasjonen i Lærdal, der det ble stanset for to dager siden.

Prioritert

Politiadvokat Erling Melvær forteller til tungt.no at politiet nå prioriterer denne type saker, på lik linje med Statens vegvesen.

- Dette er viktige saker som vi tar med en gang, slik at de utenlandske transportørene må gjøre opp for seg før de får kjøre videre. Slipper vi dem blir det erfaringsmessig veldig vanskelig å få tak i dem igjen, påpeker han.

2 x 100 000

Med dette siste forelegget har altså Girteka og et ukrainsk datterselskap fått 100 000 kroner hver i bot for ulovlig kabotasje i Norge de siste dagene.

- Det er viktig at bøtene er såpass høye, så de utenlandske selskapene skjønner at slik kan de ikke holde på. Dette er i høy grad konkurransevridende og ødeleggende for norske transportselskap, mener Melvær.

Grove brudd

Dagen i dag er heller ingen god dag for "yrkessjåføren" fra Kiev i Ukraina.

Etter to fridager på trafikkstasjonen i Lærdal ble han belønnet med et forelegg på 15 000 kroner for sin ulovlige innsats i Norge de siste to ukene.

I tillegg ble han fratatt førerretten i seks måneder for omfattende og grove brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

Les også NRKs oppdatering av litauiske lovbruddene.

Julehilsen

Det er fristende å sende en julehilsen til blant andre Coop Norge og alle lakseeksportørene her i landet som inngår kontrakter med denne type transportselskaper.

En samlet norsk transportbransje ser frem til at myndighetene stiller også dem ansvarlig for den ulovlige virksomheten.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!