Den første kabotasjesaken der Bring var innblandet ble avslørt avDag Rykkje ved Statens vegvesen i Voss. At Bring var involvert gjorde at TV2 sendte sitt nyhetsteam til Voss. © Vidar Herre, avisa Hordaland

I skrivende stund står fortsatt den aktuelle bilen på Voss. Der blir den stående til forelegget er betalt og ifølge politibetjent Jostein Pedersen på Voss lensmannskontor virker det som selskapet ønsker å gjøre opp for seg.

- Mitt inntrykk er at de vedtar forelegget og løser ut bilen, sier han til tungt.no.

Grunnen til det i kabotasjesammenheng heftige forelegget er nok at to biler fra samme selskap ble stanset samme dag og at de i tillegg har en lignende sak fra i sommer.

Vogntoget som ble stanset på Voss med fiskelass fra Vestlandet, hadde kjørt fire ulovlige turer i Norge da det ble stanset av Statens vegvesen i en kontroll.

De første meldingene gikk ut på at Coop Norge sto som avsender, men det kom senere frem at begge de anmeldte Girteka-bilene på tirsdag var lastet med fisk.

Bilen på Voss hadde derimot tidligere på sin ferd i Norge fraktet varer for Coop Norge.

Coop Norge innrømmer at de har kontrakt med Girteka, men at dette kun gjelder importtransport og ikke innlandstransport i Norge.

- Vi har heller ikke informasjon om at Girteka er fast underleverandør for noen av våre norske kontraktspartnere, opplyser pressesjef Kristin Paus i Coop Norge.

Uansett blir matvaregiganten stadig nevnt i forbindelse med Girteka, senest for noen uker siden da et vogntog på sommerdekk lastet med clementiner kjørte utfor E6 på Tretten og ble stående i dagevis.

Det forundrer oss at et stort selskap som Coop Norge benytter seg av en transportør som åpenbart gambler med liv og helse på norske vinterveier.

Når det gjelder det andre vogntoget fra Girteka som ble stanset i Lærdal sist tirsdag, er politiet der enda ikke ferdig med saken. Vi kommer tilbake til den så fort vi får resultatet fra politiadvokaten i Sogn og Fjordane.

BAMA

I etterkant av Bring-avsløringen forrige uke, fulgte vi her på tungt.no opp med en sak om BAMA og deres spanske transportør J Carrion, som daglig har flere titalls sjåfører ventende på en rasteplass i Akershus under kummerlige forhold i påvente av lass sydover.

Les også: Posten tatt!

Les også: Sjåfører lever under kummerlige forhold

Sosial dumping, mente mange, deriblant Norsk Transportarbeiderforbund.

BAMA på sin side mener de har alt på det tørre og har i dag møte med både forbundet og den spanske transportøren i Oslo for å rydde opp i misforståelsene.

Les også: - Har ikke ansvaret for infrastrukturen

Nå kan tungt.no imidlertid avsløre at nettopp BAMA står som deleier av transportselskapet som sendte Bring inn i medienes søkelys sist uke.

Kara Transport i Måløy sto nemlig bak fisketransporten som ble stanset i kontrollen på Voss, ifølge våre kilder.

Etter litt forskning på eierskap, dukket disse opplysningene opp:

Kara Transport eies blant annet med 25 % av BAMA Logistikk og 25 % av Sandvik Transport. Sandvik Transport eies igjen med 100% av BAMA Logistikk og BAMA Logistikk eies med 51,04 % av BAMA Gruppen.

Dermed har også BAMA Gruppen kabotasje på fingrene i Bring-saken.

Markedet reagerer

At den siste ukes trykk i media nå gir resultater, ser vi i form av at Statens vegvesen nå intensiverer kontrollene sine mot nettopp ulovlig kabotasje.

Bare de siste dagene er flere biler stanset og anmeldt over hele landet.

Samferdselsministerens uttalelser i etterkant av Bring-saken er ikke til å ta feil av.

Det aksepteres ikke en slik sak til hos det statlige transportselskapet.

Ifølge Norges Lastebileier Forbund har dette ført til økt etterspørsel etter norske biler, selv om Bring hardnakket hevder at så ikke er tilfelle.

Schenker på sin side ønsker å forebygge og sendte i dag ut følgende pressemelding:

Ulovlig kabotasje uaktuelt for Schenker

- Vi holder oss godt innenfor regelverket for kabotasje og vi benytter kabotasje i veldig liten grad til tross for at Schenker er et internasjonalt konsern, sier landtransportsjef Erik Solum i Schenker AS.

Schenker AS benytter ikke utenlandske biler til rene innlandsturer i Norge.

- Vi benytter kabotasjekjøring kun som et ledd i å posisjonere utenlandsk bil for eksportlasting, sier Solum.

Etter den senere tids fokus på kabotasje i innenlands transportoppdrag har vi også valgt å sende ut et oppfølgingsbrev til våre utenlandske transportører. Dette for å forsikre oss om at de også er klar over regelverket og overholder kabotasjereglene.

- Vi har også god kontroll på våre transportører, som har avtaler vi følger opp regelmessig, sier Solum. Vi er helt avhengig av å ha profesjonelle transportører som respekterer lover og regler, sier altså Schenker.

Vi stusser vel litt når de hevder at de ikke benytter utenlandske biler til rene innlandsturer i Norge og i neste linje opplyser at de kun kjører kabotasje for å posisjonere de utenlandske bilene for eksportlasting.

Dere må velge en av påstandene, Schenker.

Les også: Frakter for Bama

Les også: - Sjokkert og skuffet!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!