Siste tur for denne gang.

Anmeldelsen var for øvrig fra januar i år, etter at politiet i Oslo stoppet to utenlandske vogntog lastet med naturgass. Aksjonen var et resultat av intens jobbing fra redaksjonen i TransportMagasinet, der vi blant annet overvåket både lasting av gass i Stavanger, fulgte bilene til Oslo og overvar lossingen, og det over flere dager.

Les også: Gasstransport stoppet av politiet

Les også: Gasstransporten mellom Stavanger og Oslo har stoppet opp

NLF på sin side tok kontakt med politiet for å få vogntogene stanset for kontroll av det de mente var ulovlig kabotasjekjøring. Det er jo ikke anledning til å kjøre kabotasje i et fast opplegg, den skal tvert i mot være tilfeldig.

Når man vinner et anbud om frakt av naturgass innenlands som skal utføres av utenlandske biler, kan det vel neppe kalles tilfeldig eller?

Etter at politiet stoppet de to utenlandske vogntogene, den ene tilhørende Leif Sørensen Transport, mens den andre tilhørte Anneberg Transport, har vi purret på politiadvokaten for å få en avklaring i saken.

Etter hvert som det hele dro ut på tid, mistet vi mer og mer håpet om at det ville komme noe ut av denne saken. At Anneberg Transport i tillegg valgte å etablere seg i Norge og melde seg inn i NLF, gjorde etter vår mening ikke saken bedre.

Med tanke på at også Leif Sørensen Transport er medlem i NLF, regnet vi med at NLF ikke var like "ivrige" i å holde trykket oppe i denne saken mot to av "sine medlemmer". Også blant NLFs medlemmer skapte dette stor misnøye, en misnøye vi fortsatt oppfatter at er der.

Mye fokus

Den siste tiden har det vært mye fokus på ulovlig kabotasje og den skjeve konkurransen fra utenlandske transportører. Det hele toppet seg da Statens vegvesen på Voss stoppet et polsk vogntog som kjørte ulovlig kabotasje for Posten-eide Bring.

Les også: Posten tatt!

Samferdselsministeren kom raskt på banen og sa klart fra at dette var uhørt og at nå skulle kontrollene intensiveres. Bra, ikke minst dette med kontrollene, og nå har altså kontrollørene til Statens vegvesen fått beskjed om å prioritere nettopp dette.

Sett i lys av de siste dagers utvikling finner vi det derfor meget oppsiktsvekkende at Oslo-politiet velger å henlegge Anneberg-saken. Her har samferdselsministeren gått ut og sagt at disse kontrollene skal prioriteres, og hele næringas framtid står på spill, allikevel velger politiet å henlegge en slik sak.

Og det trengte de ti måneder på å komme fram til! Vi er ikke imponert, og håper at saken blir gjenåpnet igjen. Dette er en meget viktig prinsippsak!

Les også: Nekter å gi opp!

Les også: Kim Johansen anmeldt

Les også: Kim Johansen igjen...

Les også: Dansker og ulovlig kabotasje

Les også: - Anneberg visste

Les også: Vil ikke ha gassen

Les også: Ulovlig asketransport?

Tankbilene parkert på anlegget til Statens vegvesen i Oslo mens etterforskingen pågår. Politiet bekreftet at ikke alt var i orden, allikevel velger de å henlegge.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!