Etter Bring-avsløringen har Statens vegvesen endelig fått beskjed om å prioritere ulovlig kabotasje.

Det litauiske transportselskapet Girteka har etter hvert etablert seg godt i Norge. Vi hører om egne "norske" biler som bare så vidt krysser grensen til Sverige før de bytter traller og setter kursen inn i Norge igjen.

Trolig gjør de dette for å unngå lovverket, og for å ha treakslete trekkvogner gående her i landet på grunn av vekt og fremkommelighet.

Men kabotasjereglene er de ikke så gode på, i likhet med alt for mange av sine utenlandske kolleger.

I kontroller på Voss og Håbakken i Lærdal ble det i går, tirsdag, stanset to forskjellige vogntog fra Girteka. Begge ble anmeldt for ulovlig kabotasje.

De to var på oppdrag med fiskelass da de ble stanset, men har erfaringsmessig en mengde oppdragsgivere på sine turer i Norge.

Blant fraktpapirene kom det frem at den ene bilen blant annet hadde kjørt for Coop.

Og siden Coop er involvert her, kan man vel si at vi nå alle er involvert i den ulovlige virksomheten. Coop er som kjent "litt ditt".

Dette er tredje gang det litauiske selskapet stanses for ulovlig kjøring i Norge. I mai i fjor fikk en av bilene en bot på 20 000 kroner for ulovlig kabotasjevirksomhet.

Nå er det opp til politijuristene å avgjøre hva som skal skje med de to som står parkert på Vestlandet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!