E6 ved Majavatn i Nordland. Her er sjåfør Paul Nysted med bilen fra Olsen Transport i Tromsø.

Volvo FB 88 1970 modell fra Ofoten Bilruter i Narvik.

Et lite stykke før Finnsnes i Troms ligger Reinelva. Herfra blir transporthistorie fra Nord-Norge jevnt og trutt lagt ut på nettet av Hermod Eilertsen, siden han debuterte på Bergli 23. april 2008.

- Jeg har jo ikke holdt på så lenge, men sist jeg sjekket var det over 1 112 000 treff på sidene mine. Jeg ble helt rystet, sier han.

Nærmere 6000 bilder har han lagt ut i løpet av disse årene.

Bakgrunnen for interessen skyldes både oppvekst og en yrkeskarriere på bilverksted.

- Jeg har ikke kjørt noe særlig trailer selv. Litt innimellom har det blitt, men jeg er utdannet mekaniker og har jobbet mest som det. Jeg vokste opp i Tromsdalen og ble fostret opp på Volvo av en slektning som het Jens Larsen. I starten var det bare Volvo som gjaldt og jeg leste alt av brosjyrer og kundeblader derfra. Ramfjord Bussruter holdt til like ved og var en yndet lekeplass for oss guttunger på den tiden. Vi var der døgnet rundt, nærmest.

Faren til Jørn Hoel, Tor, var naboen vår og kjørte brøytebil. Vi unger var med når vi kunne i en gammel Mercedes 1113 omtrent uten svingradius, forteller Hermod.

Grunnlaget ble lagt og interessen for gamle lastebiler har hengt ved.

Takker hjelperne

- Jeg har samlet en del bilder opp gjennom tidene og plutselig oppdaget jeg nettsiden som het Bergli og skjønte at her lå muligheten for å dele med andre. Det fantes jo ikke noe fra Nord-Norge der i utgangspunktet.

Hermod merket fort at interessen tok seg opp da han presenterte de første bildene på forumet. Folk begynte å sende ham gamle bilder og historier for å få dem publisert og mange oppdaget også gamle venner og slektninger på bildene som ble lagt ut.

- Det er takket være alle hjelperne rundt i hele Nord-Norge at jeg har klart å samle såpass mye som jeg har. Etter en stund måtte jeg be folk slutte å sende fotoalbumene sine i posten til meg. Jeg fikk for eksempel to fulle album i posten fra Lofoten med bilder fra 1936 da de startet opp Bjørnevatn gruver. Tenk om de hadde blitt borte på veien. Kanskje har de ikke stor pengeverdi, men det som er inni dem er jo uerstattelig, forteller han.

Veien viktigst

Hensikten er å få dokumentert transporthistorien slik den var. For hver dag som går forsvinner litt og litt av den. Gamle sjåfører og bileiere dør og historien går tapt. Etterkommerne ser kanskje ikke verdien av gamle bilder av lastebiler.

- Jeg har opplevd å komme for sent, der folk har kastet gamle bilder etter foreldre som har dødd. Min store drøm er å få til et samarbeid med et bokforlag og fått gitt ut i hvert fall én bok.

For å skaffe fakta rundt alle bildene han mottar, har han lært en del knep.

I eldre tider fulgte skiltene på bilene løyvet og ble flyttet fra bil til bil. Dermed er det ikke så lett å vite akkurat hvilken bil som er på de forskjellige bildene. Ble en bil solgt ut av fylket skiftet den nummer også. Løyvekontorer er derfor en kilde til opplysninger. Det samme er Autosys hos Statens vegvesen, men der koster det penger å få hjelp.

Hermod er uføretrygdet, så vi spør hvor mye tid han egentlig bruker på dette.

- Det skal du ikke skrive noe om, sier han og ler.

- Heldigvis har jeg ei kjerring som er ganske tolerant. Hvis ikke hadde jeg sittet med en koffert på trappa for lenge siden. Det tar tid både å legge inn bildene og ikke minst til å holde kontakten med folk på mail og telefon.

Slik var våren i Lavangsdalen, hovedvegen til Tromsø, i 1956. En Volvo Titan fra TIRB a/s sliter med manglende vei.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!