TransportMagasinet hadde sist vinter en reportasje om siste vinteren i Skjervet. Her er noen minner fra det som var og som vi neppe vil savne.

- Vi har fått lov til å kjøre her hvis vi tar det rolig, sier Arve Steinstø fra Kjosås Maskin.

Han flytter stein den ene veien og jord den andre veien for å sluttføre arbeidene med den 4080 meter lange Tunsbergtunnelen.

Vi haiker en tur med 50 tonn for å teste ut tunnelen som om bare noen uker, omtrent når dette leses (?), vil åpnes for trafikk av samferdselsministeren.

En skikkelig julegave til transportnæringen, med andre ord.

Grunnen til at vi er nysgjerrig på 50 tonn her, er fordi Vegdirektoratet ga seg selv (!) dispensasjon fra EU's krav og tillot en stigning på 5,07 % på det meste.

Fire kilometer i relativt bratt stigning i en relativt rett tunnel, altså.

- Det skulle vel vært et krabbefelt her, mener Arve, som med sin R560 holder rundt 50 km/t oppover med full tonnasje.

Forbikjøringsmulighetene er der likevel i fullt monn, slik vi opplevde tunnelen.

Et godt alternativ til gamleveien i Skjervet blir den uansett.

Skal du vise poden hvor vi kjørte i gamledager, må du legge turen til sommeren, da den legendariske veibiten nå får status som turistvei og stenges med bom i vinterhalvåret.

Helheten

Geolog Helge Tjelmeland møter opp for å representere Statens vegvesen mens vi er på besøk. Han ønsker velkommen til en rykende fersk tunnel mens resten av kollegene hans er fullt opptatt med nye prosjekter nærmere Voss.

Totalen i forbindelse med den såkalte "Vossapakko" blir meget bra, ettersom veien videre til Voss også er utbedret til to felt i forbindelse med tunnelbyggingen.

I realiteten kan man kjøre med gul stripe fra Bergen til Hardangerbrua om ikke lenge.

Tunsbergtunnelen er nok tenkt som en del av helheten når hengebrua over Hardangerfjorden nå tar form.

Og arbeidet har gått etter planen, kan Tjelmeland fortelle.

Han viser oss to snunisjer og forteller om godt fjell med lite sprakfjell, som tunnelbyggerne så sterkt misliker.

En epoke er dermed over på rv. 13. Minnene og historiene fra Skjervet er mange og det kunne sikkert vært skrevet bok om alle episodene her.

Spesielt på vinteren.

Dagens trasé har eksistert siden 1840, så det var på høy tid med et alternativ.

Det har Statens vegvesen i samarbeid med Veidekke sørget for til en kostnad på 450 millioner kroner.

Rundt 500 tunge kjøretøy kjører denne strekningen hver dag.

Nå blir hverdagen enda litt enklere.

Arve Steinstø har tjuvstartet litt i Tunsbergtunnelen, ettersom han flytter stein fra nedsiden av anlegget til en tipp på oppsiden. - Det skal bli godt å slippe Skjervet, erkjenner han.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!