Konserndirektør Øyvind Briså i Bama synes ikke det er optimalt at sjåførene sitter på en rasteplass i lang tid uten fasiliteter.

Det blir stadig mer sosial dumping i transportbransjen. Dette fotoet er tatt like utenfor Oslo der rumenske sjåfører nærmest bodde på rasteplassen helt frem til TransportMagasinet la nok trykk på arbeidsgiver og omtalte saken så mye at de måtte flytte seg. Dengang sto det 10-15 biler fra samme bedrift der til enhver tid. I dag får de ikke lov til å stå mer enn to og to på samme sted. Forholdene for sjåførene er like som tidligere, men det er ikke lenger like synlig.

Bama ble i år kåret til en av Norges ti beste bedrifter når det gjelder å unngå brudd på menneskerettighetene. Amnesty International Norge sto for kåringen.

Roger Hansen, Forbundsleder i NTF reagerer sterkt på forholdene som sjåførene i J. Carrion lever under mens de venter på frakt ut av Norge.

Vi har tatt en prat med oppdragsgiver Bama for å høre hvilke tanker de gjør seg rundt situasjonen for sjåførene.

Bamas informasjonssjef, Hanne Linnert, kan fortelle følgende:

- Saken dere tar opp er et generelt problem når det gjelder manglende infrastruktur mht midlertidig parkering/opphold for termotransport til- og fra Norge. Sammenlignet med andre land eksisterer det ikke et tilbud i Norge som er tilrettelagt for utenlandske transportselskap og deres sjåfører. Dette er et økende problem og medfører at det etableres slike "camper" og ansamlinger av trailere.

Les også: Sjåfører lever under kummerlige forhold

Mange ser på tilfellet med disse sjåførene som sosial dumping. Hva er Bamas kommentar til dette?

- Ethvert brudd på menneskerettigheter, dårlige arbeidsforhold eller sosial dumping er i strid med BAMAs etiske retningslinjer, og inngår i rammeverket for de avtaler vi inngår med alle våre underleverandører. Dersom det avdekkes forhold som er i strid med avtalen, enten det er hos leverandører, transportører eller andre samarbeidspartnere, gis vedkommende selskap en mulighet til å lukke avviket. Skjer ikke dette, anser vi det som et brudd på avtalen og samarbeidet avsluttes.

Hvordan ser Bama på Amnestys kåring som en av de ti beste i Norge når det kommer til menneskerettigheter, i lys av hvordan transporten til Carrion ser ut til å foregå?

- BAMAs etiske retningslinjer er helt klare. Samarbeidsavtalen med J Carrion er bygget over samme lest som vi bruker overfor alle leverandører av frukt og grønnsaker, verden over, dog tilpasset virksomhetsområdet transport.  

Før det trekkes i tvil om at BAMA i dette tilfellet bryter menneskerettigheter, bør man avvente til det faktisk er avdekket om at så har skjedd, forteller Linnert.

Hvorfor valgte dere J. Carrion?

- J. Carrion er et transportselskap med et godt nettverk i Europa, og som derfor kan nå en større andel av våre leverandører i Europa. Dessuten er de en av få transportører som kan også oppfylle BAMAs krav om at 50% av transportvolumet skal foregå via togløsningen Lorry Rail gjennom Europa. Kontrakten med J. Carrion gjelder for tre år fra oktober inneværende år. Tidligere sto det spanske transportselskapet GSL og Bring for frakten.

Så de var ikke vesentlig billigere?

Nei, J. Carrion var ikke det rimeligste alternativet.

Det siste får TransportMagasinet også bekreftet fra Bamas konserndirektør, Øyvind Briså. - Nei, jeg kan bekrefte at J. Carrion slett ikke var rimeligst på pris, men at de - basert på våre statistikker og løpende oppfølging leverer bedre kvalitet. Vi er opptatt av at våre leverandører følger både internasjonale og najonale lover og har derfor f.eks ekskludert transportører som har gitt billigere tilbud, men som ikke oppfyller våre krav.

- Når det gjelder våre kontrakter for transport av våre produkter, er dette en prosess som er grundig, skriftlig og kan etterprøves, og vi har klare føringer for hvilke transportører vi velger, sier Briså. Lover og retningslinjer skal selvfølgelig følges!

- Når det gjelder våre kontrakter rundt transport, er dette ting som vi tar svært alvorlig og vi har klare føringer for hvilke transportører vi velger, sier Briså.

- Men hva synes du om at sjåførene for J.Carrion nå sitter på en rasteplass i Akershus uten noen fasiliteter da?

- Det er langt fra optimalt, men hvilke alternativer er lagt til rette og tilgjengelige? Jeg kan heller ikke se at det er Bama eller andre private aktører sitt ansvar å bygge infrastruktur som raste- og hvileplasser langs hovedfartsårene i Norge.

Jeg kan fortelle at J. Carrion tar dette på alvor. De kommer til Norge allerede på torsdag og vi skal sammen ha et møte med Transportarbeiderforbundet rundt denne saken, avslutter Briså til TransportMagasinet.

For TransportMagasinet sin del er det greit å tillegge at poenget ikke er hvem som sitter med det juridiske ansvar for returlass eller manglende infrastruktur i Norge, men snarere at Bama som oppdragsgiver har valgt å bruke et selskap som lar sjåførene sine sitte i lange perioder på en rasteplass i Akershus med et minimum - om enn noen - fasiliteter.

Det skal uansett bli interessant å høre resultatet etter torsdagens møte.

Les også: Frakter for Bama

Les også: - Sjokkert og skuffet!

På denne plassen i Ås sto mer enn 30 biler fra J. Carrion sist vi var innom. © Svein-Ove Arnesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!