Mye av tanken bak bedriften er at transportører som allikevel er langs veien kan logge seg inn og finne f.eks. returlass.

Hvordan virker dette?

Shipitbay tilbyr en nettjeneste hvor transportører, vareprodusenter og andre som trenger transport møtes i en omvendt auksjon om transportjobben, slik at prisene presses ned, trailere fylles opp, transporten effektiviseres, og miljøødeleggende drivstoffutslipp blir redusert.

Kort fortalt kan kunder/ firma registrere hva de ønsker sendt, fra hvor til hvor, og noe fakta om det de sender.

Transportører med ledig kapasitet kan logge på og ved hjelp av rutekartet raskt finne ut hva slags ekstra last som er tilgjengelig og hvor den befinner seg i forhold til planlagt rute.

De legger så inn bud i håp om å få tilslag på flere oppdrag. Det er om å gjøre å gi det billigste budet, for at kunden skal akseptere det.

Ved å kikke på et rutekart kan de enkelt se hvor det er ekstra last å hente. Tjenesten er gratis frem til man aksepterer et bud på frakt. Da betaler man en kommisjon av oppdraget.

Nå er de riktignok ikke helt alene på denne arenaen.

Allerede i 1996 skrev TransportMagasinets skribent Geir Sundet om det "nye mediet Internett" og hvordan transportbransjen kunne trekke nytte av dette. - Noe som aller først slår meg, er en fraktbørs, skrev han. Da kan alle gå inn og registrere hvor man er og hvor man kan finne returgods.

Dette var altså 15 år siden og få hadde nett i bilen.

I dag har de fleste nett i bilen og alle har på kontoret. Allikevel har vi ikke inntrykk av at nettbaserte fraktbørser er veldig mye brukt.

Det har vært et par norske sider som senere har blitt borte igjen. Dessuten finnes det noen internasjonale aktører, slike som "Timocom" og den europeiske fraktbørsen "Trans".

Problemet tradisjonelt sett har nok vært at det blir for få og for sporadiske oppdrag til at nettstedene får nok pondus, og etter en tid har de havnet på evige digitale jaktmarker.

Allikevel får vi i redaksjonen fra tid til annen spørsmål om det ikke finnes slike tilbud.

Kanskje er tiden moden for dette nye, norske tilbudet? Vi vet ikke, men tipset er gratis og vi ønsker den nye bedriften lykke til!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!