Petter Hellevik. Få om noen har flyttet så mange tonn som ham rundt på Sunnmøre.

Et trykk på knappen, så belter lasten av.

Med vante bevegelser beltes 60 tonn opp på hengeren og surres fast med solid kjetting.

Dette har vært en stor del av hverdagen til Petter siden han begynte hos Busengdal i 1994.

Knut Hjelle er fast følgebilsjåfør i sin SsangYong Rodius. Han er pensjonist nå, men etter over 37 år hos Busengdal Transport er det forståelig nok vanskelig å gi seg. Samarbeidet med Petter sørger for både lange og spennende dager.

Vi sitter igjen med et klart inntrykk av at dette er en bedrift der folk trives og blir lenge.

- Jeg styrer stort sett dagene mine selv. Halvpartene av jobbene er knyttet til anleggsvirksomheten Busengdal driver selv. Jeg drar de tyngste lassene internt i bedriften. Ut over det henter jeg mye knuseverk i Finland og maskiner på Østlandet, forklarer Petter.

Han har koblet hydraulikk og luft og er klar til avgang.

Størst på anlegg

Den begynner å dra på åra nå, "Petterbilen", som de kaller den.

Det er ikke så mange Scania med snute igjen her i landet lenger, så ære være dem som fortsatt gleder oss med sitt nærvær.

I Stordal på Sunnmøre ble de fleste lei seg da T-modellene forsvant fra sortimentet. Busengdal Transport er størst på anlegg, til tross for navnet.

Et førtitalls gravemaskiner, den største på 90 tonn, er i virksomhet på Sunnmøre og områdene rundt.

Da blir det litt å flytte på. To andre biler i bedriften er også utstyrt med maskintraller og på resten av bilparken finner vi snedige løsninger som sikrer allsidig bruk.

Til sammen har familiebedriften et titalls lastebiler i sving.

Like over nyttår kommer også den nyeste Volvo'en til den Scania-dominerte familien.

Petter er usikker på hva han skal gjøre når den gode gamle må byttes ut.

- Er spent på tilbakemeldingene fra Tor Åge Aune hos Vassbakk & Stol som nettopp har fått R730 med Opticruise og kjører samme type lass som meg. Er litt skeptisk til automatisk girkasse på slik kjøring. Skal du kjøre Vestlandet med 100 tonn og Opticruise tror jeg du skal bli svett i panna, sier han.

Da er det helt greit at en kollega tester det ut først. - Må jeg kjøpe en R620 bulldog for å få manuell gir kan jeg like godt ha denne, innser han. Det er ikke tema en gang.

Vi smyger oss i gangfart gjennom bomstasjonen ved Skodjebrua. Et av mange steder i dette landet veibyggerne ikke tilgodeser de som kjører stort og bredt i særlig grad.

Petter er vant til utfordringene alle miljøgatene, refugene og rundkjøringene gir. Innerst inne er det kanskje noe av det som gjør jobben interessant også.

Typer som Petter trenger utfordringer for å trives. Tradisjonell langkjøring var han lei av.

Den største utfordringen nå fremover blir å skifte ut den gode gamle snutebilen.

Last som går av og på av seg selv er alltid behagelig. Enkelte kolli krever likevel sin mann og vel så det.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!