Som en del av ATe (Advanced Transport efficiency) programmet, innfører DAF spesielle lastebilversjoner av CF85 og XF105. Spesifikasjonene er fullt optimalisert for maksimal effektivitet og økonomi, og har derfor minimal miljøpåvirkning. De nye CF85 og XF105 ATe-modellene er allerede tilgjengelige på markedet.

Med sikte på å senke drivstofforbruket så mye som mulig, ble det først iverksatt tiltak for å optimalisere aerodynamikken. Et av disse tiltakene er en del av en komplett pakke som består av takspoilere, kombinert med sideskjørt, som vil bli levert på CF85 og XF105 ATe som standard. Dekk med lav rullemotstand leveres også som standard. Disse kommer i størrelsen 315/70R22.5 for å senke bilens høyde og for ytterligere å redusere luftmotstanden.

I de nye CF85 og XF105 Ate-modellene, er den12,9-liters PACCAR MX-motoren koblet til en AS Tronic automatisert girkasse med et optimalisert girskiftemønster, for å senke drivstofforbruket.

Sjåføren har kun mulighet til å geare selv i hastigheter under 30 km/t eller når MX Engine Brake brukes. I alle andre situasjoner bestemmer elektronikken det ideelle gearbyttet.

ATe-modellene har en bakakselutveksling på 2.69:1 for å oppnå optimal drivstofføkonomi. Utveksling 2.53:1 er tilgjengelig som et alternativ for lettere bruk og applikasjoner. ATe-modellene leveres også med adaptiv cruise kontroll, noe som vil bidra til å redusere drivstofforbruket. MX Engine Brake, som sparer både drivstoff og lastekapasitet, har blitt valgt som en retarder.

DAF ATe

De nye CF85 og XF105 Ate-versjonene er en del av DAF ATe (Advanced Transport efficiency) programmet med samme navn. Programmet er en komplett pakke med intelligente løsninger som reduserer drivstofforbruk og utslipp ytterligere og forbedrer lastebilens effektivitet.

Motorene i ATe-modellene stopper automatisk når de har gått på tomgang i fem minutter, og den maksimale hastigheten er begrenset til 85 i stedet for 89 km / t for å oppnå en reduksjon i drivstofforbruk og CO2-utslipp på 2-3 %. For å øke førerens bevissthet om viktigheten av lavt drivstofforbruk, blir informasjon om nåværende og oppnådd drivstofforbruk gitt på det sentrale displayet på dashbordet, som er standard.

De nye modellene kommer med en 12,9-liters PACCAR MX-motor i EEV-versjon som yter 340 kW/460 hk, og inkluderer forbedringer som nylig har blitt gjort på disse motorene.

Systemet for innsprøytning- og smøring har blitt optimalisert, i tillegg til at motorens styringssystem har blitt videreutviklet for dette formålet. DAF er først ut i lastebilbransjen med å bruke innkapsling ikke bare for turboladeren, men også for eksosmanifold-enheten. Dette resulterer i bedre luftforvaltning, takket være effektivisering av turbo.

Forbedringene i PACCAR MX-motoren resulterer, ifølge produsenten, rundt 3% lavere drivstofforbruk og reduksjon i CO2-utslipp, avhengig av forholdene og anvendelse.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!