Jörgen Danielsson i Svenska Transportarbetareförbundet liker ikke det han hører om Volvos chassistransporter, men han tror dessverre at dette er lovlig.

- Vi mener at om man er utleid fra et bemanningsselskap for å arbeide i et annet land så skal lønn- og ansettelsesvilkår ikke være dårligere enn hva den er i bransjen i det landet man jobber, mener Danielsson.

I de tilfellene der man har bedre lønn- og ansettelsesvilkår i hjemlandet, så skal ikke de senkes hvis det er snakk om utenlandsarbeide.

- I dette tilfellet har man jo også brutt mot alt av kjøre- og hviletidsregler, legger han til.

Les også: "Volvo-oppdrag på slavelønn"

Nå tror ikke vi at dette kommer inn under kjøre- og hviletidsreglene all den tid det er snakk om forflytting av uregistrerte kjøretøy, men når det gjelder arbeidstidsbestemmelsene er det nok en annen sak (red.anm.).

En sak er jo å mene noe, en annen sak er hva den svenske loven sier? Er det tillatt å gjøre slik som det ser ut til i dette tilfellet? - I dag finnes det ingen lover som forhindrer dette, avslutter Jörgen Danielsson.

I følge Danielsson har Transportarbetareförbundet, sammen med Biltrafikens Arbetsgivarförbund og Sveriges Åkeriföretag, levert et høringssvar der man samlet foreslår tiltak for å unngå "avtalsshopping" slik som det beskrives i "Volvosaken".

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!