NV200 "Zero Emission" vil dele mye av teknologien med dagens Leaf. Men rekkevidden på 175 km, skal forbedres i følge Nissan.

New York-taxiene ser ut til å få glasstak, noe som kan komme til sin rett blant alle skyskraperene.

Siden Ford, Peugeot, Mercedes, Iveco og Renault allerede har lansert sine elektriske varebiler, kommer Nissans nullutslippsvarebil litt sent. Likvel er fornventingene høyere til denne, ikke bare fordi Nissan har tatt seg ekstra god tid.

Leaf-basert

For Nissan har allerede vist hva de kan med sin elektriske Leaf personbil, som både er komfortabel praktisk og god å kjøre. Det er også denne teknologien som vil bli brukt i den nye "Zero Emission" versjonen av NV200.

Med økt rekkevidde fra Leafs 175 kilometer skal den bli mer attraktiv som et lite nyttekjøretøy, men noen tall eller spesifikasjoner er ikke gitt ut enda.

Made in England

Nissans representanter har fortalt TransportMagasinet at det nå skal bygges en ny batterifabrikk i England og produksjonen av Leaf og el-varebilen vil flyttes hit om noen års tid. Norge blir en av satsingslandene når den nye elektriske NV200 er klar. Grunnen er så enkel som at Norge foreløpig har de største avgiftskuttene på null-utslips-biler. Noe som gjør Norge til et slags referansemarked for miljøbiler.

Markedsandlene i Europa skal økes, mens i nye markeder som USA, India og Indonesia skal det satses mer. Planer blir også laget for å øke andelene i store økende markeder som Russland og Kina.

NYC-cab

Satsingen i USA bærer allerede frukter og Nissan NV200 skal bli den nye offisielle New York-taxien. Det er da snakk om en amerikansk-produsert versjon med 2-liters bensinmotor, automatgear og et annet chassis enn det som brukes i Europa.

Les også:

Vår test av den første NV200: Lettkjørt liten tass og Nissan ble "van of the year"

Nissan har fått kontrakten på den neste flåten av New York-taxier. Eneste likhet med de eksisterende "Yellow-Cabene", er vel nettopp fargen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!