- Det nye navnet er internasjonalt og lett forstålig, forklarte dr Georg Pachta-Reyhofen på vegne av styret i MAN Nutzfahrzeuge AG da han annonserte navneendringen. © MAN SE

I forkant av denne godkjennelsen hadde transaksjonen allerede blitt godkjent av EU-kommisjonen, samt en rekke andre myndigheter.

Alle aksjer som Volkswagen AG tilbød seg å kjøpe gjennom sitt tilbud 31. mai 2011, har nå blitt overført fra MAN SE aksjonærene til den nye majoritetseieren. Volkswagen har nå totalt 55,90 prosent av stemmene i MAN og 53,71 prosent av aksjekapitalen.

Dette åpner opp for et nært samarbeid mellom MAN, Volkswagen og Scania. Sammen vil selskapene fremstå som en av verdens ledende leverandører av kommersielt kjøretøy.

Les også: Volkswagen slår sammen Scania og MAN

Tettere samarbeid vil danne et grunnlag for å utnytte et omfattende synergi potensiale. Selskapene forventer at synergier for minst € 200 millioner per år kan oppnås - spesielt innen innkjøpsektoren. På lang sikt ligger et betydelig synergipotensiale også innen produksjon og forskning og utvikling.

Samarbeidet med Volkswagen-konsernet byr også på attraktive utsikter for MAN- ansatte. Volkswagens klare forpliktelse til MAN sine merkevarer, forretningsområder, produksjonssteder og ansatte, er et sikkert tegn på stabilitet, bærekraft og en god selvfølelse; verdier som vårt gjensidige samarbeid vil være basert på. Det melder MAN i en pressemelding.

Det er ikke planlagt personellmessige nedskjæringer som følge av sammenslåingen, og MAN hovedkontor vil forbli i München. Alle selskapets produksjonssteder fortsetter som før og selskapets merkevarene beholder sin uavhengighet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!