Slitestyrken økes, noe som skyldes at piggene nå er 8-kantet.

Bruk av kjetting er forholdsvis kostbart og det er derfor viktig ved valg av kjetting nøye å vurdere bilens bruk og dekk før man går til innkjøp.

Det er Jørn Lindhagen, daglig leder i Flom Kjetting, som minner lastebileierne om denne sannhet.

- På grunn av den store belastningen kjettingbruken gir både dekk og kjetting, er det fornuftig å orientere seg i markedet på forhånd. Lindhagen viser til at "Blåmann" er godt kjent som en kvalitetskjetting for norske lastebileiere, og nå det kommet en helt ny modell på det norske markedet.

Minst 20 % forbedret slitestyrke

Rent teknisk er piggene på den nye kjettingen utformet på en annen og bedre måte, noe som både gir lengre levetid og flere kilometers kjøring.

- Det er den østerriske produsenten Pewag Schneeketter GmHB som leverer de nye kjettingene og teoretiske beregninger har vist at slitestyrken øker med 20-25 prosent ved bruk av den nye "Blåmann"-typen, noe som skyldes at piggene nå er 8-kantet.

Dermed blir herdeflaten økt betydelig, og dette gir også økt levetid. En positiv side ved de nye kjettingene, er at de prismessig ikke koster noe særlig mer enn de tidligere "Blåmann"-modellene. Og dermed vil brukerne oppnå flere fordeler som bedre grep, gunstig pris og lengre levetid, forteller Lindhagen.

Grundig norsk test sist vinter

For å sette de nye kjettingene på en skikkelig prøve, lot Flom Kjetting en meget erfaren brøytekjører foreta en omfattende og tøff vintertest sist vinter. Telemark-brøyter Øivind Løite kjører noen av de tøffeste veiene som inngår i Statens vegvesens brøyteroder. Løite kjører blant annet over Fjågesund-heia i Drangedal, og han har mangeårig erfaring fra vinterbrøyting.

Løyte fastslår etter testperioden at de nye kjettingene ga et klart bedre veigrep.

- Jeg mener at produsentens påstand om forbedringer mellom 20 og 25 prosent når det gjelder kjettingenes levetid, stemmer med mine egne erfaringer fra sist vinter. Jeg registrerte også at veigrepet var bedre enn tidligere, noe som nok skyldes den nye 8-kantede anleggsflaten.

Løyte er kjent bransjemann og han er godt kjent innen NLF, bl.a. fordi han i en årrekke har vært formann og styremedlem i NLFs fylkesavdeling i Telemark. Han har også hatt en rekke oppgaver innenfor Norges Lastebileier-Forbund. Han har vært formann i Drangedal Transportsentral og i tillegg har han også vært formann i Tømmerutvalget.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!