Erik Austevoll og kollegene hevder de har bra arbeidsredskap i Mercedes Vito. Lange dager og lang kjøring krever den ekstra komforten, mener sjefen.

- Vi har handlet biler hos BOS i Indre Arna siden 1993. Selgerne er flinke til å følge opp og Einar Solberg på verkstedet er unik. Han åpner rulleporten når han ser at vi kommer rundt hjørnet. Driftsstansen på bilene våre er minimal, sier Svendsen.

De siste 18 årene har han knapt tatt seg bryet med å prøve andre merker engang.

- Nei, vi kjøper en vare som vi har vært fornøyd med og har derfor blitt hengende med Mercdes. Vito hadde noen utfordringer i starten, men den har kommet seg voldsomt. Etter en kjøretur i den første utgaven var du stiv som en stokk. De hadde rett og slett dårlige kjøreegenskaper en periode. Men igjen, servicen BOS la for dagen gjorde at bilene ble til å leve med, slår han fast.

4x4 frister

- Vi har fire Vito og en Sprinter, den siste skal byttes inn om noen uker. Jeg tror faktisk ikke det har vært noen problemer med den bilen de fem årene vi har kjørt den.

Vito'ene våre har kommet i forskjellige utgaver. Den blå vi har, er sekssylindret og har automatgir og soltak, sier han og prøver å forsvare en drøy fartsbot bilen har påført ham.

Nå får man den også som 4x4.

Svendsen innrømmer gjerne at en slik 4x4 med stor motor frister.

- Trenger du en slik, eller er det bare moro å ha? undrer vi.

- Jeg trenger den jo ikke. Jeg hadde klart å gjøre jobben og flytte meg fra A til B med en Hyundai også jeg, men når du kjører mye bil er det greit å ha et godt redskap.

Vi har forsøkt biler med mindre motor, men det blir for puslete for oss. Dessuten er den heftigste Vito'en en helt utrolig bil å kjøre og gir en kjøreopplevelse som er helt på høyde med Chevrolet Silverado. Jeg har sammenlignet.

Bergenseren velger å lease bilene på fem år og bruker innskuddet han får tilbake etter endt nedbetaling som investering i ny bil.

- Jeg har funnet ut at det er måten å gjøre det på. Kjøpe nytt og ha omtrent bare driftskostnader å forholde seg til i starten. Det må også med i dette regnestykket, avslutter Svendsen.

Over halvparten av varebilkundene hos BOS velger samme finansieringsløsning.

Ulempen er at man ikke ser totalkostnaden før bilen leveres tilbake og skader og bulker er trukket fra gjenkjøpsprisen.

Terje Svendsen har handlet varebil hos Bertel O Steen i Bergen siden 1993 og ser ingen grunn til å slutte med det.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!